15 februari 2019

Bättre bild för besökaren och skarpare verktyg för forskarna. Domen hos Visualiseringscenter har uppgraderats med laserprojektorer som en del i en nationell satsning, där Linköpings universitet och Norrköping står i centrum.

Foto Thor Balkhed
Det var en stolt professor Anders Ynnerman på avdelningen för Medie- och informationsteknik, LiU, som höll den första visningen för nyhetsmedia av det som troligen är världens bästa dom vad gäller bildkvalité i 3D:

Foto Thor Balkhed– Det här en del i en väldigt långsiktig satsning för att öka intresset för teknik och naturvetenskap bland de unga, konstaterade han.

Sofia Seifarth, VD för det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB fyllde i:

– Det är en otrolig vinst för oss i Norrköping att ha världens vassaste dom och närheten till forskningen.

Foto Thor BalkhedDom-master och tekniske chefen Erik Sundén, LiU, berättade att de sex nya projektorerna, som väger 250 kilo per styck, har justerats för att ge millimeterpassning på den välvda duken ovanför och runt om åskådarna.

Visualiseringscenter är, enligt Erik Sundén, vid öppnandet den enda domen i världen med så kallad 6p-laser. Projektorerna kostar 9 miljoner kr, är mer driftsäkra än de gamla och har varsin kylmaskin som placerats på annan plats. Därmed elimineras buller och vibrationer inne i visningslokalen.

Foto Thor Balkhed
Den nya bilden har upplösningen 8K och närmar sig vad ögat maximalt klarar att uppfatta; den kan också innehålla fler färger och nyanser och har ett större omfång från mörkt till ljust.

Eftersom projektorernas bilder överlappar varandra krävs speciella åtgärder för att ge en jämn och ”sömlös” bild. Dessutom måste installatörerna ta hänsyn till två parallella bildströmmar, som något förskjutna skapar djupet i bilden, så som man ser verkligheten.

För att visa alla synliga färger behövs grundfärgerna rött, grön och blått (RGB). Därför skickar projektorerna ut de färgerna, men i två versioner, på varsin frekvens, för vardera ögat. Det blir totalt sex kanaler per projektor vilket kallas 6p.

Foto Thor BalkhedDomen har alltså bytt ljusteknik och därmed även glasögon. De gamla stängde och öppnade omväxlande höger och vänster glas för att ge hjärnan intrycket av en hel bild med djup. Det innebar att halva ljusmängden nådde tittaren. Nu är båda glasen alltid öppna men släpper bara in rätt RGB-bild till respektive öga.

Det är inte lätt att hitta filmer för den nya avancerade 3D-tekniken, men premiärtitel blev till slut "We are stars" som berättar om 13,8 miljarder år på jorden, på 24 minuter.

Huvudsyftet med Norrköpings visualiseringscenter är att tillgängliggöra komplex forskning och sprida kunskap om naturvetenskap och medieteknik, och locka fler att bli ingenjörer, tekniker, programmerare och liknande.

Det mesta är även utbytt i domens hjärta, rummet för servrar och audiovisuell teknik. Den utrustningen kan forskarna också använda för att testa sin mjukvara för rymdforskning, Open Space. Projektet leds av Anders Ynnerman och utvecklas tillsammans med University of Utah, New York University, American Museum of Natural History och NASA.

Domens uppgradering kostar cirka 20 miljoner kronor som donerats av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse via den nationella satsningen Wisdome.  Stiftelsen har delat ut lika mycket var till fyra andra science center i Sverige, plus 50 miljoner att göra fem filmer för. Wisdome leds av LiU och Visualiseringscenter i Norrköping och det är även här filmerna kommer att produceras.

Visualiseringscenter C är ett konsortium som består av Norrköping Visualisering AB, Cnema, C-Research Linköpings universitet, Norrköping Science Park och RISE Interactive C-Studio. Anders Ynnerman är konsortiedirektör.

Film om domen