28 oktober 2021

Stefan Jonsson vid Linköpings universitet får ett av de tolv bidrag som Vetenskapsrådet delar ut till konstnärlig forskning. I fokus för forskningsprojektet står människans kollektiva handlande.

Folk i staden. Bild tagen ovanfrån.
Orbon Alija

Stefan Jonsson, professor i etnicitet vid Remeso, Institutionen för kultur och samhälle, ska i projektet samarbeta med konstnären och forskaren Anna Ådahl.

Tillsammans ska de undersöka kollektivt handlande och kollektiva rörelser, som exempelvis den auktoritära populism som vuxit i flera länder samt de demokratiska protester som vuxit fram i samband med bland annat klimatfrågan. Porträttbild på Stefan Jonsson som medverkar i Fakultet Essä.Projektet kommer också att undersöka den digitala infrastruktur som möjliggör dessa former av ny mobilisering, men även underlättar övervakning och styrning av ett kollektivt beteende.

Projektet "Kollektivt handlande i en postdigital era: Konstens insikter om protest, auktoritär populism, migration och datorsimulerade folkmassor" planeras att redovisas som bland annat installationer och essäer.

I denna utlysning har Vetenskapsrådet  totalt beviljat 43 miljoner kronor till konstnärlig forskning för åren 2021–2024.

Relaterat innehåll

LiU-professor prisas för sina essäer

Världen ser väldigt annorlunda ut beroende på vem man är och vilken bakgrund man har. I boken ”Där historien tar slut” analyserar Stefan Jonsson maktförhållanden i dagens globala värld. För det prisas han med Gerard Bonniers essäpris 2021.

Porträtt av Ola Larsmo, mot blå himmel och med Moa Martinson-skulpturen i bakgrunden.

Författaren Ola Larsmo blir gästprofessor i Moa Martinsons namn

Hur kan romaner användas för att upptäcka oväntade sidor av historien? Och hur kan vi motverka historieförfalskning? Det är några av de frågor som står i fokus för Ola Larsmo när han blir gästprofessor i Moa Martinsons namn.

Händer i rad som alla håller i telefoner.

Medel till forskning om digitala infrastrukturers påverkan

Samhället blir alltmer digitalt. Hur påverkar det människors uppfattningar och idéer om makt och suveränitet, gemenskap och medborgerligt inflytande? Det ska forskare studera i ett nytt projekt som får 4,3 miljoner kronor från flera finansiärer.