Två andra intressen gäller hur lärare, och då främst yrkeslärare, bibehåller och utvecklar sitt kunnande, samt hur vuxenutbildningen ”marknadiserats” och vad det får för konsekvenser. Ytterligare områden i min forskning har berört betyg och bedömning (utöver validering), användning av IT i folkbildningen, vägen till att bli vuxenlärare, och hur folkhögskollärare använder sin tid till olika sysslor. Jag undervisar främst på folkhögskollärarprogrammet, yrkeslärarprogrammet och forskarutbildningen samt på uppdragsutbildningar om bland annat validering.
Validering
Validering handlar alltså om att ge erkännande åt vad människor kan, och då framför allt sådant som vi lär oss utanför det formella utbildningssystemet. Vi kan lära oss i arbetet och på fritiden, och behovet av validering kan uppstå när vi förflyttar oss mellan olika sammanhang, till exempel när vi söker en utbildning och vill kunna få tillgodoräkna oss sådant vi lärt oss i andra sammanhang. Ett slags förflyttning som också kan leda till behov av validering är migration, och då kan det även i större utsträckning handla om att värdera och ge erkännande åt formella utbildningsmeriter från andra sammanhang. I min forskning har jag bland annat studerat hur validering organiseras och byggs upp på lokal nivå, vilka erfarenheter de som deltar i validering har av detta, och vilka problem som finns när det gäller att den vars kunskap valideras verkligen ska få erkännande för detta kunnande.
Yrkeslärares kunnande
Yrkeslärare är en lärarkategori som kan sägas ha en ”dubbel identitet” eller professionalism. De har sin bakgrund i ett yrke som de har arbetat med praktiskt och utvecklat ett kunnande i, och de har sedan gått vidare till att bli lärare och utbilda nya generationer i detta yrke. Utmaningen för yrkeslärarna blir då att utveckla sin professionalitet som lärare, samtidigt som de behöver behålla och utveckla yrkeskunnandet i ”grundyrket”, eftersom det är där de ämneskunskaper finns som de ska undervisa i och om. I ett forskningsprojekt har vi satt särskild fokus på hur yrkeslärare hanterar den utmaning som ligger just i att behålla och vidareutveckla detta yrkeskunnande som utgör innehållet i deras undervisningsämnen.
Forskning
Jag är ansvarig för forskningsmiljön Yrkesdidaktik och ingår även i forskningsmiljön Vuxenpedagogik och folkbildning. Just nu är jag projektledare för ett forskningsprojekt om vuxenutbildningens marknadisering, och har tidigare bland annat genomfört ett projekt om yrkeslärares kompetensutveckling inom yrkesämnen. Båda projekten har finansierats av Vetenskapsrådet. Jag är också huvudredaktör för tidskriften Nordic Journal of Vocational Education and Training och ingår i styrgruppen för Nordyrk – det nordiska nätverk för yrkesutbildning som står bakom tidskriften. Jag ingår även i styrelsen för ESREA, den europeiska organisationen för forskning om vuxenutbildning och vuxnas lärande.