Vid Filosofiska fakulteten finns program och kurser inom humaniora, samhällsvetenskap, beteendevetenskap, affärsjuridik, ekonomi, datavetenskap och tematisk naturvetenskap.

Vi har kandidat- och yrkesprogram, masterprogram och ca 450 fristående kurser inom ett 40-tal ämnesområden.

Ut i världen via Filosofiska fakulteten

Varje år väljer cirka 300 studenter vid Filosofiska fakulteten att studera en eller två terminer vid ett av våra partneruniversitet.

Utbytesstudier ger chansen till nya akademiska utmaningar, personlig utveckling och erfarenhet av nya kulturer.

Det kan också skapa kontakter för det kommande yrkeslivet och ge möjligheter att läsa kurser som inte finns vid LiU och på så sätt bredda eller ge en originell spets på utbildningen.

Kandidatprogram

Affärsjuridik, kandidatprogram, 180 hp

Ekonomi och juridik i en spännande förening – utbildningen till affärsjurist banar väg för en bred och utvecklande karriär i såväl privata som offentliga företag och organisationer.

Närbild av Berlinmuren

Globala studier, kandidatprogram, 180 hp

Vill du arbeta med internationella frågor lokalt och globalt? Vill du bidra till global rättvisa och förståelse mellan människor, grupper och organisationer i olika delar av världen? Då är kandidatprogrammet i globala studier en utbildning för dig!

Human Resources - programbild

Human Resources, HR, kandidatprogram, 180 hp

Personalen är organisationens viktigaste resurs. Att förstå hur människor och organisationer fungerar och kan utvecklas är vad HR-programmet handlar om. Utbildningen erbjuder dig kurser för att möta arbetslivets framtida behov.

Yrkesprogram

Civilekonom programbild tre studenter

Civilekonom, 240 hp

Det behövs människor som förstår hur företag och organisationer fungerar. Som kan leda, organisera och utveckla – men också hushålla med begränsade resurser. Allt detta får du lära dig som civilekonom.

Två kvinnliga studenter sitter i fåtöljer och läser

Civilekonom internationell, engelska, 240 hp

Studier i ekonomi och språk i kombination med utlandsstudier gör dig väl förberedd för en internationell ekonomikarriär. Här blir språket ditt verktyg för att skapa goda affärsrelationer i andra miljöer.

Student sitter vid sitt skrivbord och pluggar

Civilekonom internationell, franska, 240 hp

Svenska masterprogram

Man och kvinna sitter vid ett bord vid ett fönster

Affärsjuridiska masterprogrammet, 120 hp

Det här är ett masterprogram i affärsjuridik för dig som vill jobba i privat eller offentlig sektor med ett arbete där ekonomi och juridik utgör ett spännande möte.

Human Resources, HR, masterprogram, 120 hp

HR-mastern är för dig som vill arbeta förändringsinriktat och ledningsnära med strategiskt HR-arbete. I din framtida yrkesroll kan du stödja individer, arbetsgrupper och organisationer att utvecklas och förändras.

Programbild IT och management

IT och management, 120 hp

Masterprogrammet IT och management är en utbildning på avancerad nivå som fokuserar på samspelet mellan informationsteknik och management.

Engelska masterprogram

Suddiga resenärer passerar i terminalliknande hall

Ageing and Social Change, masterprogram, 120 hp

Åldrande är en av de stora utmaningarna för individer och institutioner i dagens föränderliga samhällen. Åldrande samhällen kräver ökad förståelse kring samhälls- och tvärvetenskaplig forskning samt kunskap om lämpliga policys för hållbara samhällen.

People lifting an earth globe

Business Administration – Strategy and Management in International Organisations, 120 hp

Programmet strävar efter att utbilda framtida ledare med gott omdöme, som kan ta väl avvägda beslut. Genom ett internationellt fokus i våra kurser kommer du att vara väl förberedd för att arbeta i internationella organisationer.

Child Studies, 120 hp

Det tvärvetenskapliga masterprogrammet i barn- och barndomsstudier ger dig möjlighet att studera barns skilda sociala, kulturella och materiella villkor. Du får spetskunskaper i frågor som rör barn och barns livsvillkor.

Relaterad information

Fristående kurser vid Linköpings universitet