Hösten 2024 disputerade i pedagogik med inriktning på arbete och ht 2024 med avhandlingen: Learning Managerial Work: First-line Managers’ Learning in Everyday Work within Swedish Elderly Care. Den fokuserar på första-linjechefers lärande i det dagliga arbetet inom äldreomsorgen. Centrala frågeställningar i avhandlingen var att undersöka chefers arbete och lärande i relation till deras arbetssituation. Framför allt, hur går lärandet till och vilka förutsättningar för lärande finns i deras dagliga arbete?
Studien har bland annat visat att chefers lärande skedde i ett flöde av varierande arbetsuppgifter och interaktioner som till stor del präglades av oförutsägbarhet och oförutsedda händelser, vilket innebar att cheferna kontinuerligt behövde lära sig att hantera nya situationer och utveckla sina chefspraktiker. Cheferna lärde sig att hantera arbetssituationer genom att upprätthålla eller utveckla befintliga praktiker eller uppfinna nya. Vidare påverkades chefernas lärande av olika förutsättningar, i synnerhet: arbetserfarenhet, arbetsrelationer och organisatoriska förutsättningar. Genusstereotypa förväntningar i relation till chefsrollen och kvinnodominansen i äldreomsorgen inverkade också på chefernas förutsättningar på lärande.