Pojkar som lider av psykisk ohälsa söker ogärna hjälp från den traditionella vården. Istället vänder de sig till sociala medier. Trots det har forskningen hittills mest riktat in sig på flickor, berättar biträdande professor Anette Wickström på Tema Barn. Tillsammans med kollegan Judith Lind vill hon råda bot på det.
– Med det här projektet hoppas vi skapa kunskap om maskulina normer som präglar inlägg om psykisk hälsa i sociala medier. Vi vill också undersöka hur tonårspojkar förhåller sig till influencers råd kring psykisk hälsa, säger Anette Wickström.
Projektet som nu fått nästan fem miljoner kronor i bidrag från Forte heter Man up! Open up? Tonårspojkars förståelse av budskapet om psykisk ohälsa i sociala medier.
Anette Wickström och Judith Lind inleder arbetet genom att vända sig direkt till tonårspojkar för att få veta vilka influencers dessa följer och vilka infallsvinklar som kan vara intressanta. Därefter ska de studera vad som pågår online innan de återvänder till pojkarna med nya frågor. Projektet ska pågå i tre år.
Enligt Mediemyndigheten följer 82 procent av tonårspojkarna en influencer eller en kanal i sociala medier.