08 oktober 2024

Många svenska kommuner står inför stora utmaningar med sin vattenförsörjning som är en väsentlig del av kommunernas VA-verksamhet. Åldrande anläggningar och ett förändrat klimat, med torrare somrar, har gjort frågan mer angelägen än någonsin.

rinnande vatten ur kran
kranvatten Fotograf: dusanpetkovic

Inom ramen för projektet ”Stärkt vattenförsörjning för Göteborgsregionen (SVAR)”, har tre CKS-forskare undersökt kommuners kapaciteter för långsiktig hållbar vattenförsörjning och hur samverkan kan bidra till att utveckla strategier för att möta morgondagens vattenutmaningar.

I studien, som bland annat bygger på empiriska undersökningar, intervjuer och tidigare forskning, identifieras kapaciteter som är avgörande för en hållbar vattenförsörjning. Det handlar till exempel om kort- och långsiktiga finansiella resurser, teknisk kompetens och politisk förståelse.

I rapporten poängteras att kommunerna inte kan klara dessa utmaningar själva, de behöver bli bättre på att samarbeta på flera olika nivåer.

– Det räcker inte med ekonomiska resurser för att lösa vattenfrågan. Kommunerna måste också bygga upp och stärka sin kapacitet att samarbeta och samverka såväl lokalt som regionalt, säger Robert Jonsson, rapportens huvudförfattare.

I rapporten presenteras även en modell för hur kommuner skulle kunna interagera effektivt, med fokus på att samverkan ska vara mer än bara ett begrepp – det måste vara konkret och strukturerat.

– I modellen försöker vi nyansera samverkansbegreppet mer än vad tidigare forskning har gjort. Vår modell visar bland annat hur interaktion och samverkan lönar sig, både på kort och lång sikt, säger Robert Jonsson.

Fakta

Projektet Stärkt vattenförsörjning för Göteborgsregionen (SVAR) har pågått under två år och är ett gemensamt projekt mellan Göteborgsregionen och Svenskt Vatten. Rapporten ”Organisering för stärkt vattenförsörjning – kapaciteter, hållbarhet, samarbete, samordning och samverkan” är en del av projektet.

Rapporten är skriven av:

Bild på en man i skjorta och kavaj
Fotograf: Marie-Louise Elebring
Robert Jonsson, universitetslektor och doktor i företagsekonomi på CKS.
Bild på Sara Gustafsson professor och föreståndare på CKS
Fotograf: Robert Wengler
Sara Gustafsson, professor i Industriell miljöteknik och miljömanagement på LiU och delvis verksam på CKS.
Fotograf: Magnus Johansson
Brita Hermelin, professor i kulturgeografi på CKS.

Läs fler nyheter från Centrum för kommunstrategiska studier

En man som håller ett föredrag

Forskare diskuterar hållbara lösningar för Sveriges kommunstruktur

Det pågår ett arbete för att göra den svenska kommunstrukturen mer hållbar. I oktober samlades forskare och representanter för kommunerna på ett symposium i Stockholm för att diskutera alternativ för att framtidssäkra den svenska kommunstrukturen.

En kvinna sitter på en kontorsstol framför en bokhylla

Ny studie undersöker samverkansskicklighet inom akademin

Att samverka med samhället är ett av svenska lärosätens huvuduppdrag. Samtidigt värderas samverkan ofta lågt när forskare söker jobb eller vill meritera sig. CKS-forskaren Amelia Olsson undersöker begreppet samverkansskicklighet i en ny studie.

Tre studenter som sitter på en brygga vid Motala Ström

CKS välkomnar höstens praktikanter

Nu är höstens praktikanter på plats på CKS. Tre studenter från masterprogrammet i statsvetenskap och strategisk samhällsplanering ska under hösten arbeta tillsammans med forskare på CKS i olika projekt.