08 oktober 2024

Många svenska kommuner står inför stora utmaningar med sin vattenförsörjning som är en väsentlig del av kommunernas VA-verksamhet. Åldrande anläggningar och ett förändrat klimat, med torrare somrar, har gjort frågan mer angelägen än någonsin.

rinnande vatten ur kran
kranvatten Fotograf: dusanpetkovic

Inom ramen för projektet ”Stärkt vattenförsörjning för Göteborgsregionen (SVAR)”, har tre CKS-forskare undersökt kommuners kapaciteter för långsiktig hållbar vattenförsörjning och hur samverkan kan bidra till att utveckla strategier för att möta morgondagens vattenutmaningar.

I studien, som bland annat bygger på empiriska undersökningar, intervjuer och tidigare forskning, identifieras kapaciteter som är avgörande för en hållbar vattenförsörjning. Det handlar till exempel om kort- och långsiktiga finansiella resurser, teknisk kompetens och politisk förståelse.

I rapporten poängteras att kommunerna inte kan klara dessa utmaningar själva, de behöver bli bättre på att samarbeta på flera olika nivåer.

– Det räcker inte med ekonomiska resurser för att lösa vattenfrågan. Kommunerna måste också bygga upp och stärka sin kapacitet att samarbeta och samverka såväl lokalt som regionalt, säger Robert Jonsson, rapportens huvudförfattare.

I rapporten presenteras även en modell för hur kommuner skulle kunna interagera effektivt, med fokus på att samverkan ska vara mer än bara ett begrepp – det måste vara konkret och strukturerat.

– I modellen försöker vi nyansera samverkansbegreppet mer än vad tidigare forskning har gjort. Vår modell visar bland annat hur interaktion och samverkan lönar sig, både på kort och lång sikt, säger Robert Jonsson.

Fakta

Projektet Stärkt vattenförsörjning för Göteborgsregionen (SVAR) har pågått under två år och är ett gemensamt projekt mellan Göteborgsregionen och Svenskt Vatten. Rapporten ”Organisering för stärkt vattenförsörjning – kapaciteter, hållbarhet, samarbete, samordning och samverkan” är en del av projektet.

Rapporten är skriven av:

Bild på en man i skjorta och kavaj
Fotograf: Marie-Louise Elebring
Robert Jonsson, universitetslektor och doktor i företagsekonomi på CKS.
Bild på Sara Gustafsson professor och föreståndare på CKS
Fotograf: Robert Wengler
Sara Gustafsson, professor i Industriell miljöteknik och miljömanagement på LiU och delvis verksam på CKS.
Fotograf: Magnus Johansson
Brita Hermelin, professor i kulturgeografi på CKS.

Kontakt

Läs fler nyheter från Centrum för kommunstrategiska studier

bokmingel på cks

Lärobok lyfter kommunernas roll i svensk politik

I en ny utgåva av läroboken Politik och förvaltning i svenska kommuner, ges en introduktion till de svenska kommunerna – hur de vuxit fram, hur de styrs och hur den lokala demokratin i Sverige fungerar. Gissur Erlingsson är en av bokens författare.

Lika partier leka bäst?

I en ny studie från Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, har forskaren Johan Wänström studerat kommuner där S 0ch M styr i koalition. Han undersöker bland annat varför man valt att styra tillsammans och hur samarbetet har fungerat.

bild på en bok

Ny bok om hopp och framtidstro i krympande samhällen

Vad hoppas man på i ett samhälle som inte växer - i en tid med idéer om att utveckling är liktydigt med tillväxt och expansion? Det är en central fråga i Josefina Syssners senaste bok ”Hoppfulla platser? Om hopp och hoppfullhet i periferin”.

Senaste nytt från LiU

Manlig student vid dator

Lärarstudenter hjälper elever vässa sina texter

Skrivandecoach.se är en ny tjänst från Linköpings universitet som erbjuder individuell hjälp till elever på högstadiet och gymnasiet som vill förbättra sitt skrivande. Coacherna är lärarstudenter specialiserade på svenska och svenska som andraspråk.

Flagga på halv stång vid Linköpings universitet.

LiU flaggar på halv stång

Under onsdagen vajar flaggorna på halv stång på universitetets samtliga campus med anledning av den av den tragiska skolskjutningen i Örebro.

Manlig lärare simulerar undervisning inför lärarkollegor

Digitala simuleringar utvecklar lärares ledarskap

Lärares ledarskap kan vara en nyckel till att öka studiero och trygghet i klassrummen. På LiU får nu yrkesverksamma lärare utveckla sitt ledarskap genom digitala simuleringar där de undervisar avatarer.