29 augusti 2024

Då var det åter dags att välkomna höstens praktikanter till CKS. Tre studenter från masterprogrammen i statsvetenskap och strategisk samhällsplanering ska under hösten arbeta tillsammans med forskare på CKS i olika projekt.

Tre studenter som står på en brygga vid Motala Ström
Höstens praktikanter är på plats på CKS. Från vänster: Niklas Hamström, Kim Caesar och Oskar Hoset. Fotograf: Marie-Louise Elebring

Möt höstens CKS-praktikanter

Niklas Hamström

Vad har du för bakgrund?

– Jag är uppvuxen i Norrköping och har läst en kandidatexamen i hållbar utveckling och geografi på University of Edinburgh i Skottland. Efter att ha kommit hem och bott några år i den östgötska skärgården kändes det rätt att flytta till Linköping och fortsätta studera en master i strategisk samhällsplanering.

Vad ska du jobba med på CKS?

– Jag kommer vara del i arbetet med Linköpings kommuns nya klimatråd som leds av Brita Hermelin.

Varför valde du att söka praktik på CKS?

– Den främsta anledningen till att söka praktik på CKS var för mig att få prova på att arbeta i en forskningsmiljö samt att det fanns möjlighet att arbeta med hållbarhetsfrågor. En annan positiv faktor var att det ligger inom pendlingsavstånd från Linköping.

Kim Caesar

Vad har du för bakgrund?

– Jag har en fil.kand i statsvetenskap från LiU. Den består av fristående kurser inom framförallt det statsvetenskapliga fältet men är kryddad med lite juridik och beteendevetenskap. För närvarande läser jag masterprogrammet i statsvetenskap med inriktning mot offentlig förvaltning vid Liu. Jag är född, uppvuxen och bor i Linköping.

Vad ska du jobba med på CKS?

– Jag kommer främst att arbeta med projektet ”Kommunala rankingar". Där undersöker vi effekterna och relevansen av rankningar av kommunal verksamhet. Projektet fokuserar på att förstå hur dessa rankingar påverkar kommunerna, hur rankingarna uppfattas inom de kommunala organisationerna, samt hur relevanta de är i förhållande till den faktiska kommunala verksamheten. Min handledare är Johan Wänström.

Varför valde du att söka praktik på CKS?

– Det är mitt intresse för offentlig förvaltning som gjort att jag sökt mig till CKS. Intresset har nog främst vuxit fram av att jag arbetat inom både statlig och kommunal verksamhet. Där triggades en nyfikenhet för det offentliga i samhället som sedermera resulterade i att jag började studera statsvetenskap på LiU. Väl där fick jag tidigt höra talas om CKS och deras goda rykte. När möjligheten dök upp att få en inblick i CKS arbete och kanske även bidra aktivt, var det ett självklart val för mig att ansöka om en praktikplats. Jag är övertygad om att min tid på CKS kommer att bli både spännande och lärorik.

Oskar Hoset

Vad har du för bakgrund?

– Jag är född och uppvuxen i Nyköping men flyttade till Växjö 2020 för att börja studera på Linnéuniversitet. Jag läste där kandidatprogrammet i statsvetenskap men även ett par fristående kurser inom historia. I nuläget läser jag masterprogrammet i statsvetenskap med inriktning på offentlig förvaltning på Linköpings universitet.

Vad ska du jobba med på CKS?

– Uppdraget jag ska arbeta med på CKS är att studera varför kommuner som till synes har liknande geografiska förutsättningar kan ha så olika befolkningstillväxt. Vad är det som särskiljer kommunerna med hög tillväxt gentemot de med låg tillväxt? Min handledare är Johan Wänström

Varför valde du att söka praktik på CKS?

–  Möjligheten att få praktisera på ett forskningscentrum verkade spännande. Dessutom att som praktikant på CKS få vara delaktig inom statsvetenskapliga forskningsprojekt är något som jag upplever kommer generera värdefulla kunskaper och erfarenheter.