27 juni 2024

Linköpings kommun har beslutat att inrätta ett externt klimatråd. I det arbetet tar kommunen hjälp av Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, som har fått uppdraget att samordna det nya klimatrådet.

Parkbänk i vatten.
Pixabay

Det externa klimatrådet är ett självständigt organ som årligen bjuds in som gäster till lämpliga politiska forum. Syftet med klimatrådet är att följa och granska kommunens arbete för att uppnå beslutade klimatmål med utgångspunkt i kommunens Klimat- och energiprogram.

CKS huvudsakliga uppdrag blir att välja ut forskare som ska delta i klimatrådet samt att säkerställa att rapporter levereras. De deltagande forskarna ska väljas ut efter kompetens och behov. Man ser också helst att de kommer från närområdet, till exempel från Linköpings universitet, SMHI eller VTI.

– Det här är ett viktigt och relevant uppdrag för oss på CKS och vi ser fram mot att ta oss an det. Uppdraget innebär flera olika uppgifter som kommer att underlättas genom den breda kompetens som finns bland våra forskare men även bland andra forskare vi samarbetar med, säger Brita Hermelin, professor i kulturgeografi och föreståndare på CKS.

Ett stöd för strategier och insatser för klimatet

CKS arbetsuppgifter kommer mer specifikt gå ut på att organisera och bjuda in till möten med klimatrådets forskare, ta fram underlag till rådets möten samt att sammanställa de årliga rapporterna till Linköpings kommun.

– De årliga rapporterna kommer att bygga på underlag som samlats in från Linköpings kommun samt sammanställningar av publikationer och insatser i andra svenska kommuner. Resultatet blir förhoppningsvis en bra omvärldsanalys som kan användas som stöd för att reflektera över strategier och insatser för klimatet i Linköpings kommun, säger Brita Hermelin.

Klimatrådets verksamhet sträcker sig mellan 2024 – 2027. Rådets allra första årsrapport har ett övergripande tema om kommuners klimatarbete och klimatstrategier. Slutsatserna från den rapporten samt dialoger i klimatrådet och med Linköpings kommun ligger till grund för vad som kommer att bli huvudtema för nästa års arbete.

Läs fler nyheter från CKS

en man på en stege vid en röd stuga med flera stegar resta mot fasaden

Bygg- och bogemenskaper – svaret på stora samhällsutmaningar?

Med en befolkning som blir allt äldre står Sverige står inför flera olika utmaningar. En ny rapport från CKS visar att bygg- och bogemenskaper skulle kunna vara en del av svaret på några av våra största samhällsutmaningar.

Porträttbild på en kvinna utomhus med en tegelbyggnad i bakgrunden

CKS-forskare huvudtalare på EDAY 2024

Den 29 maj går EDAY 2024 av stapeln, en återkommande mötesplats för lokala, regionala och nationella aktörer inom energi- och miljöområdet. En av huvudtalarna är Brita Hermelin, professor i kulturgeografi på Centrum för kommunstrategiska studier, CKS

Flygfoto över England och Frankrike

Ny studie kartlägger skillnader i befolkningsutveckling inom länen

Det är stora skillnader i befolkningstillväxt inom och mellan Sveriges län. Det visar en ny studie från Centrum för kommunstrategiska studier, CKS.