26 juni 2024

Med en befolkning som blir allt äldre står Sverige inför flera olika utmaningar. En av dem handlar om att skapa socialt hållbart boende för olika grupper i samhället. I en ny rapport från Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, görs en sammanställning av existerande kunskap om bygg- och bogemenskaper.

I projektet BästBO, som leds av CKS, undersöks hur byggemenskaper (när människor går samman för att tillsammans planera och bygga fastigheter) och boendegemenskaper, (t.ex. kollektivboenden där de boende har gemensamma ytor och aktiviteter) kan fungera som socialt hållbara bygg- och boendeformer.

I rapporten ”Bygg- och bogemenskaper: Visioner och verklighet från ett svårfångat kunskapsfält” har författarna sammanställt befintlig kunskap om bygg- och bogemenskaper. I rapporten undersöks deras potential och begränsningar i relation till samhällsutmaningarna. Rapporten poängterar att bygg- och bogemenskaper är relativt marginella fenomen på den svenska bostadsmarknaden. Ändå skulle de kunna vara en del av svaret på några av våra största samhällsutmaningar:

Åldrande befolkning och sociala utmaningar

Med en åldrande befolkning står Sveriges kommuner och regioner inför sociala och ekonomiska utmaningar. Bogemenskaper kan erbjuda en medelväg mellan individuellt boende och institutionsboende. De bryter social isolering, erbjuder ömsesidigt stöd och skapar en känsla av sammanhang, särskilt för äldre.

Klimatkrisen och hållbart boende

Bygg- och bogemenskaper kan också bidra till att minska miljö- och klimatavtryck. Genom att dela resurser och utrymmen kan de erbjuda ett mer hållbart alternativ. Dessutom fungerar de som “skolor i miljötänkande” och skyltfönster för klimatsmarta boendeformer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta

Projektet BästBO finansieras av Formas och leds av LiU genom Centrum för kommunstrategiska studier, CKS. Susanne Wallman Lundåsen, biträdande professor på CKS är projektledare. BästBO bygger på samverkan mellan akademi och den kooperativa sektorn och aktörer som är verksamma både inom byggemenskaper och landsbygdsutveckling. Förutom LiU deltar även Coompanion, Kiladalens Utveckling AB samt Marie Cederschiöld högskola.

Rapporten ”Bygg- och bogemenskaper: Visioner och verklighet från ett svårfångat kunskapsfält” är skriven av Johan Vamstad,  lektor och forskare på Centrum för civilsamhällesforskning vid Marie Cederschiöld högskola,  Susanne Wallman Lundåsen, docent i statsvetenskap på Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, vid Linköpings universitet och Johan von Essen, professor i livsåskådningsvetenskap inriktning civilsamhällesstudier vid Marie Cederschiöld högskola.

Läs fler nyheter från Centrum för kommunstrategiska studier

Porträttbild på en kvinna utomhus med en tegelbyggnad i bakgrunden

CKS-forskare huvudtalare på EDAY 2024

Den 29 maj går EDAY 2024 av stapeln, en återkommande mötesplats för lokala, regionala och nationella aktörer inom energi- och miljöområdet. En av huvudtalarna är Brita Hermelin, professor i kulturgeografi på Centrum för kommunstrategiska studier, CKS

Flygfoto över England och Frankrike

Ny studie kartlägger skillnader i befolkningsutveckling inom länen

Det är stora skillnader i befolkningstillväxt inom och mellan Sveriges län. Det visar en ny studie från Centrum för kommunstrategiska studier, CKS.

katarina_sandberg

Första publiceringen en viktig milstolpe i doktorandutbildningen

Katarina Sandberg, doktorand i statsvetenskap, har nått en milstolpe i sina doktorandstudier. Häromveckan fick hon sin första artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift.