30 mars 2022

Syftet med detta seminarium är att samla skogsägare, representanter från skogsindustrin, techbolag och forskare inom AI. Detta för att skapa nya kontakter, idéer och kunskap kring vilka som är de viktigaste utmaningarna att lösa inom skogsbruket, och hur AI kan hjälpa till att skapa dessa lösningar.

Seminarium inom skogsbruket.
Seminariet "Möte i den digitala skogen" arrangerades av Vreta Kluster, RISE, Visual Sweden och Agtech 2030.

Det blir presentationer från skogsägare, teknikbolag och aktuell forskning, samt möjlighet till nätverk och diskussioner. Du får ta del av erfarenheter och möjligheter med Visual Swedens projekt "Smart Twins for Forest Environment".

NÄR: 19 april kl. 09.30-15.30
PLATS: På Vreta Kluster, Klustervägen 11. Vi hoppas på att de flesta deltar fysiskt, men det finns även möjlighet att delta digitalt.
ANMÄLAN: En mer detaljerad inbjudan kommer i slutet av mars, men du kan anmäla dig redan nu!
KOSTNAD: Kostnadsfritt, vi bjuder alla deltagare som deltar på plats på lunch
Vid frågor kontakta Helene Oscarsson, Vreta Kluster, via helene.oscarsson@vretakluster.se.

Ur programmet:

Smarta skogs tvillingar
- Kort presentation av projektet

Beskrivning av utmaningar och behov
Mellanskog, Boxholms skogar med fler

Lunch med minimässa med deltagande aktörer

Teknikbolagen berättar vad de kan bidra med
- Deep Forestry, Glana, Maxar.

Vad pågår inom forskningen?
- Nationellt skogsdatalab, Skogforsk, SLU, KTH, Visual Sweden med fler.

Fotografi av Helene Oscarsson

Helene Oscarsson

• Vreta Kluster, Klustervägen 11, Vreta Kloster

Nyheter från Agtech 2030

En person på en skördetröska.

Nu väntar nästa steg för Agtech 2030

Agtech 2030 (Numera Agtech Sweden), som koordineras av Linköpings universitet, har fått Vinnova-finansiering för tre nya år. Nästa etapp för att utveckla innovationer väntar – bland annat hur man kan överföra rymdteknik till jordbruket.

Traktor med såmaskin på åker.

Ny teknik ska säkra framtidens skördar

Katastrofer och klimatförändringar ställer lantbrukarna inför monumentala utmaningar samtidigt som de ska föda en alltjämt växande befolkning. Men med hjälp av högteknologiska lösningar kan framtidens matproduktion öka på ett hållbart sätt.

Bild från förarhytten på en traktor.

50 miljoner för dataplattform i jordbruket

Agtech 2030 ingår i ett konsortium som får 50 miljoner kronor av Jordbruksverket för att utveckla en digital dataplattform för det svenska lantbruket. ”Fantastiskt att det görs en så stor investering”, säger Per Frankelius, processledare för Agtech.

Forskningsverksamhet