03 oktober 2019

Regeringen har idag utsett biträdande universitetsdirektör Ann Holmlid till nytt länsråd vid Länsstyrelsen Östergötland. Länsrådet leder det dagliga arbetet på Länsstyrelsen och är landshövdingens ersättare när denne inte är i tjänst eller har förhinder.

Ann Holmlid, biträdande universitetsdirektör, administrativ direktör Foto Thor BalkhedAnn Holmlid har ända sen hon var student, varit en drivande kraft inom Linköpings universitet. Hon är den yngsta personen någonsin som tagit plats i universitetsstyrelsen och sedan dess har universitetets inre liv varit hennes arena.
Idag är hon biträdande universitetsdirektör med en bred palett av arbetsuppgifter.

– Det är en fjäder i hatten att en tidigare student och numera mycket omtyckt chef vid Linköpings universitet blir länsråd i Östergötland. Den breda erfarenhet som Ann Holmlid har kommer att bli till stor nytta i det nya uppdraget. Jag önskar henne all lycka till, vi är många som kommer att sakna henne och jag ser fram mot ett fortsatt gott samarbete med länsledningen, säger Kent Waltersson, universitetsdirektör vid LiU.

Utvecklingsfrågor och studentinflytande

Ann Holmlid har arbetat med stora utvecklingsfrågor på LiU. En viktig del har rört studenternas situation och inflytande, utifrån att engagerade studenter leder till högre kvalitet för hela universitet.
LiU har i dag ett mycket gott rykte i sitt arbete med studenterna och har utsetts till Årets studentstad tre gånger, med båda sina campus i Linköping och Norrköping.

Andra uppdrag som visar på bredden i hennes arbete är till exempel att leda krisorganisationen som stabschef, ett flertal uppdrag för att effektivisera verksamhetsstöd, hantera mångfaldsfrågor och göra utredningar angående oegentligheter.
Ann Holmlid har verkat som chef och ledare de senaste 15 åren, både ute på institution och inom den universitetsgemensamma verksamheten.

– Det är förstås med starka och blandade känslor jag tar det här steget att lämna LiU efter 25 års anställning, säger Ann Holmlid.

Viktig roll i samhällsutvecklingen

– Jag har alltid trivts med och varit stolt över att arbeta på Linköpings universitet. Men rollen som länsråd i Östergötland är ett så hedrande och spännande uppdrag som jag inte kunde motstå. Precis som LiU har Länsstyrelsen en stor och viktig roll i samhällsutvecklingen, vilket är det som driver mig i mitt arbete.

Ann Holmlid tillträder som länsråd den 4 november.