09 mars 2023

Under mars månad kan du höra generösa och spännande klanger när LiUs egen blandade kör ger konserten Körmusik av stora mästare. Konserten äger rum i Åtvidaberg, Vreta kloster och Linköping.

Kyrkokonsert med Östgöta Kammarkör under ledning av Christina Hörnell, director musices, Linköpings universitet.
Östgöta kammarkör 2019 Peter Syvén

Musiken är skapad av tre riktiga giganter på tonsättarhimlen för kör a cappella: Henryk Górecki, Alfred Schnittke och Frank Martin. Den polske tonsättaren Henryk Góreckis stycke heter Totus Tuus. Det är en innerlig bön där klangerna får själen att stanna upp för en stund och vila. Därefter några satser ur Alfred Schnittkes storslagna Konsert för kör med texter från 900-talet. Konserten avslutas därefter med Frank Martins Mässa för dubbelkör, ett av 1900-talets allra främsta verk för kör a cappella.

Östgöta Kammarkör är en blandad kör knuten till Linköpings universitet. Vid sina konserter vill de bjuda publiken på upplevelser, nya klangvärldar, tankeväckande texter och känslomässiga upplevelser att bära med sig långt efter att konserten tagit slut.

Kören är en av fyra ensembler vid Musik vid LiU och består idag av 40 erfarna sångare (10 sopraner, 10 altar, 10 tenorer och 10 basar). De är LiU-studenter, LiU-alumner och andra sångare från regionen som vill sjunga på en hög nivå. Kören producerar konserter såväl i egen regi som i samarbete med länets orkestrar, gästande ensembler eller solister. Christina Hörnell, som är körens dirigent och även director musices vid Musik vid LiU, har satt samman konsertprogrammet.
- Jag har en hög med körstycken hemma på min flygel som jag längtar efter att få framföra. Däribland har jag valt ut detta konsertprogram. När jag väljer repertoar utgår jag först och främst från var kören befinner sig i sin utveckling. Nu var det dags med ett rent a cappella-program som är riktigt utmanande och lärorikt. Att sjunga ett stycke i 20 minuter utan paus, det kräver att sångarna kan samarbeta på hög nivå.

Röster ur kören

Flera LiU-alumner sjunger i Östgöta Kammarkör. Helena Lundberg, 63, är administratör inom kyrkan och har studerat engelska och svenska vid LiU.
- Fantastisk musik med tuggmotstånd som är väldigt rolig att få arbeta med. Schnittke är verkligen utmanande på ett positivt sätt.

Simon Spjell, 48, har varit med i kören sedan 2010. Han jobbar som säljare och projektledare inom kraftvärmeindustrin och har studerat industriell ekonomi och tog examen 2001.
- Dagens musik är häftig, som vid en första anblick ser ganska komplicerad ut. Efter ett antal genomsjungningar anar man dock hur det är uppbyggt och ser och hör att det faktiskt finns mycket musik i noterna!

Jenni Fock, 53 år, har varit med i kören sedan 1993. Hon arbetar som utvecklingsstrateg i Region Östergötland och är alumn från sjuksköterskeutbildningen.
- Schnittke är svår att repetera. Det ställer stora krav på mig att sjunga stora språng, svårt språk och att orka. Men sååå snyggt det blir. WOW! Martin är rolig eftersom den är dubbelkör. Det gör att det är klurigare att läsa noterna, men ger i gengäld mer fyllig klang.

Körmusik av stora mästare - spelprogram

18 mars kl 17.00 Åtvids Stora Kyrka
19 mars kl 18.00 Vreta klosters kyrka
30 mars kl 19.00 Equmeniakyrkan, Linköping - Biljetter säljs via länken.
Läs mer på LiU.se/music

Relaterat innehåll

Övningsrum - Musicum

Musicum är namnet på de lokaler där Musik vid LiU bedriver körsång och orkesterspel.  De finns i C-huset på Campus Valla  och utgörs av en kör- och orkestersal och ett par övningsrum.

Studentsångare tågar på Valborg

Valborgstradition fyller 50 år

På valborgsmässoafton blir det som traditionen bjuder, vårsånger, vårtal och mösspåtagning med manskören Linköpings Studentsångare på Borggården utanför Linköpings slott. I år firar traditionen 50-årsjubileum.

Linköpings studentsångare.

Valborgsfirande

Valborg är en av årets stora högtidsdagar för högskolor och universitet. I Linköping har Linköpings Studentsångare en viktig roll när våren välkomnas i form av musikparad, mösspåtagning, vårsånger och tal på Borggården.