22 november 2018

Det är en vital 25-åring som vuxit till en fullskalig symfoniorkester. LAO jubilerar med önskekonserten ”Classic fantastic – the Christmas edition” den 1 december i Missionskyrkan i Linköping.

170519 Akademisk Högtid vid Linköpings Universitet - konsert i Missionskyrkan den 19 maj 2017 i Linköping.   Östgöta Kammarkör, Linköpings Akademiska Orkester. Dirigenter: Christina Hörnell och Merete Ellegaard  Foto: Peter Holgersson AB Foto Peter Holgersson ABEtt 25-årsfirande utan gäster skulle kännas lite tomt. Och några av har blivit speciellt inbjudna för att önska musik till som ska framföras till LAOs jubileumskonsert.
– Vi ville sprida lite extra stjärnglans. Landshövding Carl Fredrik Graf och biskop Martin Modéus finns bland dem som kommer att få presentera sitt musikval vid jubileumskonserten, säger Merete Ellegaard, biträdande director musices vid LiU.

Stänk av julstämning

Med ”Classic fantastic – the Christmas edition” som hålls i Missionskyrkan dagen innan första advent kommer konsertpubliken att få lyssna till många klassiska pärlor med ett stänk av julstämning. Men de får också höra till en ung violinist, Johan Dalene.
– Han har rönt framgångar världen runt med sitt bländande spel. Johan Dalene har tidigare varit solist med LAO i Johannes Brahms dubbelkonsert för violin och cello, denna gång framträder han själv i Wolfgang Amadeus Mozarts violinkonsert nummer 5 i A-dur, säger Merete Ellegaard.

Linköpings akademiska orkester startades 1993, på uppdrag av dåvarande rektor Sven Erlander.
– Tanken var att universitetet vid de akademiska festkonserterna som införts 1987 rimligen borde kunna ställa upp med en god symfoniorkester som kunde framträda tillsammans med de redan väletablerade körerna.
Dessutom startades en kurs i orkesterspel.

Sedan 2009 är Merete Ellegaard orkesterns konstnärliga ledare och dirigent.

Linköpings akademiska orkester
Biljettinformation