20 januari 2020

26 bidrag från tonsättare från fjorton länder i fyra världsdelar. Linköpings Studentsångare utlyste Composition Award 2016 för att inspirera kvinnliga tonsättare att skriva musik för manskör och intresset för årets tävling är rekordstort.

Korister ur kören sjunger under en konsert.
Peter Holgersson AB

På bara tre år har alltså ryktet om Linköpings Studentsångares kompositionstävling Composition Award nått kvinnliga tonsättare världen över.
Redan den första tävlingsomgången 2016 fick 16 kompositörer att skriva ny och innovativ musik just för manskör.

Till den andra omgången av tävlingen, Composition Award 2020, har 26 kvinnliga tonsättare från fjorton länder och fyra världsdelar kommit in med tävlingsbidrag.

De har inte haft särskilt lång tid på sig, från utlysningen i juni förra årets till inlämningsstoppet i början av december. Verken ska, enligt statuterna för utmärkelsen, vara ett musikstycke på 3-5 minuter och skrivet som a capella för manskör. Texterna ska ha skrivits av kvinnliga författare och poeter på engelska, tyska, franska eller latin.

– Tävlingen är både spännande och konstnärligt utvecklande för Linköpings Studentsångare och bidrar på ett fint sätt till en förnyelse av manskörsrepertoaren. Att körstaden Linköping dessutom placerar sig i centrum av en världsomspännande tävling är mycket glädjande, säger Hans Lundgren, tidigare director musices på LiU och juryordförande i Linköpings Studentsångare Composition Award 2020.

Nu vidtar tävlingsjuryns grannlaga arbete med att bedöma årets tävlingsbidrag – som givetvis också ska provsjungas.

– Kvinnliga tonsättare tillför nya perspektiv och klanger till manskörssången. Vi vill utmana, utveckla och modernisera både musiken och oss själva som manskör för att höja kvaliteten och upplevelsen. Nu ser vi fram emot att få arbeta med de nya verken och kora en ny vinnare under våren, säger Christina Hörnell, dirigent i Linköpings Studentsångare.

På Internationella kvinnodagen den 8 mars presenteras finalisterna, vem som slutligen kommer att vinna ära och 50 000 kronor avslöjas på en konsert med Linköpings Studentsångare den 18 april.

Mer information om tävlingen (Linköpings studentsångare)

Lyssna på Cecilia Damströms At Teasdale's, vinnare av Composition Award 2016