Foto THOR BALKHED
Agnes Lindqvist i MT3 provar den VR-simulering av en "riktig" flygsimulator för JAS Gripen
som hon varit med om att utveckla i ex- och sommarjobb på SAAB.
Medieteknikdagarna (MTD) har utvecklats från en dag i en föreläsningssal år 2000 till en bred mässa och många föreläsningar. I år fyller alltså eventet 20 år och fokuserar på en enda dag igen.
– Vi ville öka trycket och ha alla företag samtidigt, berättar William Uddmyr, PR-ansvarig på MTD 2020. Om det blir en eller flera dagar framöver är upp till nästa års studentarrangörer att bestämma.
Ballonger till banketten också
Det är nästan lite festkänsla med tusen grå och orangefärgade ballonger som kantar Täppans breda trappor på Campus Norrköping.
– Vi har fler ballonger att blåsa till banketten ikväll.
THOR BALKHED
Bland Medieteknik-sektionens färger,
fr v Philip Ngo, projektledare, Isak Engström,
koordinator och William Uddmyr, PR-ansvarig.
Medieteknikdagarna drivs helt av studenter på Civilingenjörsprogrammet i medieteknik (MT) och målet är att knyta kontakter med medietekniker ute i arbetslivet och företagen inom branschen. Under dagen hålls även föreläsningar och på kvällen blir det alltså fin middag.
Såväl studenter som de 43 deltagande företagen får chans att visa upp sin kunskap och teknik; de förstnämnda på en särskild avdelning som kallas Studentexpo.
Lätt att få jobb
– Studenterna på MT har väldigt breda kunskaper inom området och social kompetens som behövs eftersom vi utvecklar i grupp, berättar Fai Chan på Axis Communications.
Axis Communications med säte i Lund och verksamhet i flera länder öppnade för knappt två år sedan även i Linköping. Man har redan nästan 40 personer anställda eller konsulter som utvecklar mjukvara för övervakningskameror.
– Branschen är väldigt mansdominerad, vi vill anställa fler tjejer, skriv det, understryker Elle Andersson.
THOR BALKHED
Cliver Zardan på Axis Communications berättar om vilka uppdrag företaget kan erbjuda studenter
och färdiga Medieteknik-ingenjörer.