Artificiell intelligens (AI) förändrar detaljhandeln i snabb takt och driver på stora förändringar. I en tid av snabba teknologiska framsteg har AI blivit en nyckelfaktor för innovation och effektivitet, vilket detaljhandlare nu satsar på för att hålla sig konkurrenskraftiga.
Många detaljhandlare vill använda AI för att öka försäljningen, förbättra sina onlineintäkter och effektivisera leveranser. Trots det stora intresset är det få som faktiskt använder AI, och ännu färre som har en tydlig plan för hur de ska implementera tekniken.
– Många företag rider på AI-vågen och investerar stort i AI-lösningar baserade på löften om affärsvärde. Men fördelarna är få och ofta bara anekdotiska, säger projektledaren och forskaren Alexander Flaig.
Att investera i AI-teknologi och digital infrastruktur är dock inte tillräckligt. Företag har svårt att dra nytta av AI, eftersom de inte vet hur tekniken ska integreras i deras strategier och affärsmodeller på ett effektivt sätt.
– Problemet är att ingen riktigt vet vilket värde AI, särskilt generativ AI, faktiskt skapar. Vad finns bortom effektivitetsvinsterna, och vilket är egentligen det långsiktiga värdet som AI genererar? säger Alexander Flaig, universitetsadjunkt i företagsekonomi.
För att lösa detta problem startas nu ett projekt som ska hjälpa företag att bättre förstå hur AI kan skapa värde. Projektet pågår från den 1 september 2024 till den 31 augusti 2025 och finansieras av Hakon Swenson Stiftelse.
Målet är att ge detaljhandlare den kunskap de behöver för att utnyttja AI:s fulla potential och därmed skapa långsiktigt affärsvärde.