06 november 2018

Våga starta eget nu! Åren som student kan vara den bästa tiden för att starta ett företag. Det var budskapet som LiU-studenterna fick höra av prins Daniel och tre väletablerade företagare när de besökte Linköpings universitet för att tala om entreprenörskap.

Anna Nilsen

– Ni kommer förmodligen aldrig att ha så mycket tid som nu när ni är studenter. Om ni har en idé – testa den, det behöver inte vara så dramatiskt, påpekade prins Daniel inför de församlade studenterna på Campus Valla.

Ett annat budskap var att misslyckande inte är någon katastrof. Absolut inte.

– 70 procent av alla bolag går åt skogen, konstaterade prinsen.

Misslyckas man så kan man istället testa en ny idé, eller välja att bli anställd och ha många bra erfarenheter och kunskap med i bagaget.

Prins Daniel Fellowship besökte Campus VallaPrins Daniel, Erik Fjellborg och Jessica Schultz– Mamma grät när jag berättade att jag skulle säga upp mig från ett tryggt jobb och starta eget. Men vad är det värsta som kan hända? Jo, att du måste ta ett annat jobb om idén inte funkar, sade Jessica Shultz.

Jessica Shultz är en av grundarna till ett tyskt matleveransföretag som idag är ett av Europas snabbast växande företag. Hon är även partner i det svenska riskkapitalbolaget Northzone.

Prins Daniels Fellowship har besökt LiU vid flera tillfällen för att möta studenter och uppmuntra till entreprenörskap. Prinsen var tidigare entreprenör inom gymbranschen med ett hundratal anställda. Han är initiativtagare till den nationella satsningen som startade 2013 för att få fler unga människor att våga satsa på entreprenörskap. Många studenter kan tänka sig det, men få gör det.

Jessica Löfström är framgångsrik entreprenör och grundare av företaget ExpanderaMera som arbetar med bemanning inom byggbranschen.

Prins Daniel Fellowhip besökte Campus VallaJessica Löfström och prins Daniel– Jag har aldrig läst på universitet, mina betyg var för dåliga för det. Det ångrar jag idag. Studera och gör väl, men när ni är klara – starta företag, uppmanade hon studenterna.

Det behöver inte vara någon unik eller särskilt speciell idé, menade hon.

– Många väntar på den, och den kommer kanske inte. Men om ni jobbar någonstans så kan ni hitta luckor på er arbetsplats som går att utveckla. Det är bara att gå ut och testa, få feedback, och fortsätta utveckla idén. Fungerar det inte – ja, då har du satsat lite tid av ditt liv och lärt dig hur mycket som helst. Att starta ett företag är den absolut bästa utbildningen man kan få, sa Jessica Löfström.

Den tredje entreprenören på plats var Erik Fjellborg, vd för företaget Quinyux som är ledande på schemaläggning. Han grundade sitt företag som 17-åring när han hade sommarjobbat på McDonalds.

– Jag var intresserad av teknik och programmering och såg hur svårt chefen hade det med schemat och att snabbt hitta ersättare när folk blev sjuka eller inte dök upp.

Prins Daniel Fellowship besökte Campus VallaModerator Leo Razzak, Jessica Löfström, prins Daniel, Erik Fjellborg och Jessica Schultz Erik Fjellborg skapade ett webbaserat system för schemaläggning som idag har över 400 000 användare, 150 anställda och kontor i sju länder. Han startade sitt företag ensam, det gjorde även Jessica Löfström. De trivdes med att bestämma allt själva och att expandera och anställa vartefter.

Jessica Shultz och prins Daniel, däremot, valde att starta sina respektive företag ihop med några kompisar.

– Vi hade olika kompetenser. Jag tyckte det var skönt att kunna fokusera på det jag var bra på, som till exempel marknadsföring, medan de andra hade sina specialområden, påpekade Jessica Shultz.

– Vi hade en passion för hälsa och träning. Det var en väldig tillfredsställelse att få se människor höja sin livskvalitet och att dessutom få hänga med sina bästa kompisar. Att gå till jobbet blev mycket roligare än att vara ledig, sade prins Daniel.

De församlade studenterna på plats hade flera frågor till panelen, däribland om risker, att våga, misslyckanden och att ha tillräckligt bra idéer. Ett 30-tal av dem deltog sedan i runda bordssamtal med panelen för att samtala mer om entreprenörskapets möjligheter och utmaningar.

Prins Daniels Fellowship är ett samarbete mellan prins Daniel, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och framstående entreprenörer och företagsledare.

Text Eva Bergstedt
Foto Anna Nilsen