14 mars 2018

Aron Enström är 14 år och älskar matte. Nu läser han linjär algebra på LiU, gör sin prao på matematiska institutionen och hoppas på att en dag bli forskare i matematik.

Bild på professor Anders Björn och praoelev Aron EnströmAtt försöka förklara sin fascination för matte för en vilt främmande tant är nog inte helt enkelt. Men Aron Enström (t h på bilden) försöker:
– Det är något med att det är ganska mycket regler för saker, det finns inte en massa undantag som det är i språk. Och man får göra coola grejer med matte.
Vid hans sida under praoveckan finns Anders Björn, professor i matematik (t v på bilden). Han förstår precis vad Aron menar och fyller i med mer svar.
– I matte finns de absoluta sanningarna. Pythagoras sats är lika sann idag som för 2 700 år sedan. Logiken står fast. I andra ämnen, däremot, förändras kunskapen och sanningen över tid.
Sedan är det väl så, fortsätter Anders Björn, att ett ämne man har lätt för ofta leder till ett intresse, oavsett om det är fotboll eller matte.
– Man knäcker koder efterhand och så blir det ännu roligare.

Bild på Aron Enström, student och praoelev Matematiska institutionenAron Enström går i klass 8 på Råsslaskolan i Krokek, Kolmården. Hans föräldrar upptäckte tidigt Arons matteintresse, redan på sexårs pratade han om Pi, berättar hans mamma Tina Enström. De har stått vid Arons sida genom åren för att stötta honom i hans intresse. Det har även Råsslaskolan gjort.
– De ska ha en eloge för att de sett Aron, de tänker utanför ramarna och ger honom utmaningar och möjligheter. Det är till och med så att de lagt om schemat i skolan för att han ska kunna läsa gymnasie- och universitetsmatte. Även hans lärare på gymnasiematten har stöttat honom fantastiskt. Allt det här gör Aron stjärnögd, säger hon.

Han är snart klar med alla gymnasiekurser och i januari i år kunde han ta nästa steg och börja läsa mattekursen Linjär algebra på universitetsnivå. Två eftermiddagar i veckan tar Aron buss från Krokek, vidare med tåg från Norrköping till Linköping och därefter buss till Campus Valla för att hinna till LiU-kursen i matte som pågår mellan klockan 15 och 18. Cirka 50 studenter läser den, de allra flesta är mattestudenter men utöver Aron finns där också några gymnasieelever från Berzeliusskolan i Linköping.
– Nu får jag mer av problemlösning och måste tänka i flera steg, säger Aron.

Han berättar att han, utöver gymnasie- och universitetsutmaningen, även haft skypelektioner sedan han gick i trean med mattecoachen Valentina Chapovalova. Hon driver Mattebloggen.com, arbetar främst med matematikintresserade barn och hittar på lektioner och aktiviteter för dem. På fritiden jobbar Aron gärna med hennes matteuppgifter, de är svåra och det stimulerar honom. Via henne har Aron också varit på mattekollo de senaste somrarna och mött likasinnade.
– Där har jag träffat sådana som är lika bra, vi diskuterar matte. En har jag blivit extra vän med, vi träffas på loven, han bor i Uppsala.

Foto på Anders Björn, professor i matematikUnder praoveckan får Aron Enström vara med på seminarier, träffa doktorander och delta i kursen Matematiska utblickar tillsammans med civilingenjörsstudenter.
– Det är givet att vi tar emot Aron och försöker hitta på ett bra program för honom, säger Anders Björn.
Prao-eleven själv ser nöjd ut och blickar upp mot whiteboarden med en rad matematiska formler på där det går att diskutera cosinus, derivata, komplexa tal och annat skoj.

Hans föräldrar är glada över att Aron fått kontakt med universitetets matteinstitution.
– Man kan tänka sig att det är lyxproblem att ha ett barn som har lätt för sig, att de glider igenom skolan på en räkmacka. Men det gör de inte, det är viktigt att de blir stimulerade. Därför är det så himla gulligt att även universitetet ställer upp, påpekar mamma Tina Enström.

Foto: Charlotte Perhammar