21 maj 2019

Tre poddar tävlade om ett kontrakt på tio avsnitt i ett samarbete mellan Linköpings universitet och poddplattformen Radioplay. Nu är vinnaren korad.

Två personer sitter utomhus med grönskande bakgrund och äter tårta.
Emelie Schultz och Oskar Hållkvist ligger bakom podden som vann kontraktet.

Årets tävling om ett kontrakt med poddplattformen Radioplay är avgjord. Det är studenter på kursen Podcast - ljudgestaltning, dramaturgi och produktionsvillkor och programmet Kultur, samhälle, mediegestaltning som deltagit och röstats fram av både allmänheten och en jury.

Kontraktet ett bra kvitto

Vann gjorde till slut podcasten Domedagen med Emelie Schultz och Oskar Hållkvist som går podcastkursen. Podden handlar om jordens undergång och tar upp olika scenarion som kan sätta punkt för mänskligheten.

”Årets vinnare har visat prov på kämpaglöd, målmedvetenhet och stark vilja att utvecklas. När slutet är nära vet vi att vinnaren kommer stå på stadiga ben. Att gå från klarhet till klarhet är nämligen en självklarhet för årets vinnare”, lyder juryns motivering.

– Väldigt roligt. Kontraktet är ett bra kvitto på att någon är intresserad av det vi gör och vill höra mer, säger Oskar Hållkvist.

Fler startar poddar

Enligt den årliga undersökningen Svenskarna och internet (2018) har poddlyssnandet fördubblats sen 2015 och idag lyssnar 2,3 miljoner svenskar på podcasts. Det gör att mediet växer stadigt och allt fler startar nya poddar. Oskar Hållkvist har tips på vägen till den som vill göra podd.

– Det viktigaste är att hitta ett ämne eller koncept som man tycker känns roligt att arbeta med, annars kan det bli svårt att lägga ner den tid som arbetet kräver. Man behöver inte komma på världens mest unika idé. Det räcker att hitta en egen nisch, säger han.

Finansiering, produktion, marknadsföring och teknik är en del av det som ingår i vinstkontraktet, och snart kommer alltså Domedagen kunna höras på Radioplay och de vanligaste tjänsterna för poddlyssning.