25 oktober 2019

IT-attacker, bananflugor, textila muskler, självkörande bilar. Och kan man stoppa en hel fotbollsplan i en äggkopp? Sista dagen på årets Popvecka gav femton fullbokade föreläsningar svaren på de mest varierande frågor.

Barn på Popveckan 2019 Foto Gunilla Pravitz

Populärvetenskapliga veckan på Linköpings universitet är ett arrangemang som blivit alltmer populärt under de 17 år som den funnits. Första och sista dagen står alltid naturvetenskap, teknik, data och medicin i fokus.
Mellandagen tar upp den senaste forskningen inom samhälle, ekonomi, beteendevetenskap och humaniora. På programmet den dagen stod föreläsningar om allt från satan som frihetssymbol till vilket kön en krockdocka har eller hur barn upplever våld i hemmet.

Numera får lärarna passa på direkt i maj när inbjudan går ut. Samma dag brukar den första av Popveckans föreläsningsdagar vara fullbokad. Max 800 elever per dag kan LiU ta emot.

Popvecka 2019 mässa Foto Gunilla PravitzSå den som kom oanmäld och i sista ögonblicket till C2 och förmiddagens föreläsning om verklighetens IT-attacker fick vända om i dörren. Fullspikat, liksom alla dagens föreläsningar om naturvetenskap, teknik, data och medicin.
Men Shohra Fahla från Katedralskolan kom in.
– Hela vår klass var föranmäld, så det var inga problem för oss.

Popveckan 2019. Student informerar gymnasist. Foto Gunilla PravitzVid lunchtid passar hon på att gå på mässan i Colosseum och prata matematik – länge – med Sam Olsson i MatNat-montern. Han läser första året på sin masterutbildning i matematik och är en av de många engagerade studenter som ställer upp på mässan i Colosseum i C-huset.
– Jag har varit med tidigare i sådana här sammanhang. Det är jättekul att få vara med och inspirera gymnasisterna. Det är mycket de vill veta, kanske mest om kurser och studentliv, säger han.

Popvecka 2019. Gymnasist vid matnat-bord Foto Gunilla PravitzFör Shohra Fahla är det matematik som gäller och kan sitta upp fem timmar om dagen och räkna. Mer intresserad än så kan man knappast bli.

– Allt vi har runt oss bygger ju på matematik. Jag tänker att jag i framtiden vill jobba med differentialekvationer. Kanske blir det klimatmodeller, säger hon.

Nu går du går på ditt sista gymnasieår. Blir du mattestudent på LiU sen?
– Vi får väl se, säger hon och skrattar.

Popveckan 2019. Barn på mässa Foto Gunilla PravitzAstrid Emanuelsson, 6 år och mässans yngsta besökare, har några år på sig att bestämma sig.
Hon har fastnat framför bordet där Elin Book Isaksson i sin vita rock visar upp kemiska trollerier tillsammans med Lina Källblad.

Vätskan i ett mätglas växlar färg av sig självt och här står små flaskor med mystiskt innehåll att titta på. Lina Källblad sätter sig på huk och hänger med i Astrids upptäcksfärd.
– Det här är så roligt. Jag får en chans att förmedla det ämne jag brinner för, säger Lina Källblad som läser kemi på andra året.
– Bäst är det när det när jag få se gymnasieeleverna jag träffat på mässor som studenter nästa år!

Popveckan 2019. Kemiexperiment. Foto Gunilla PravitzKemidemonstrationer för gymnasister är en bra träning för en blivande lärare i matematik och kemi.
– Det är nyttigt att få upptäcka hur man kan förklara kemin bakom experiment för elever, säger Elin Book Isaksson.

Kunskap och inspiration är ledorden för Populärvetenskapliga veckan och den är ett gott exempel på spännvidden i LiU:s forskning. En halvtimme var får forskarna på sig att väcka åhörarnas nyfikenhet med närmare 50 föreläsningar, anpassade för gymnasister.
Nytt för i år var föreläsningarna för lärare.

På plats på Popveckans sista dag fanns också gästföreläsaren Emilie Emanuelsson, grundare av organisationen Womengineer, och med uppdraget att sälja in ingenjörsutbildningar till gymnasietjejer.
– Det behövs. En ökad jämställdhet på de tekniska högskolorna leder till ökad välfärd för Sverige, säger hon.
Medan hon installerar sin dator i föreläsningssalen har hennes dotter Astrid varit fullt upptagen med kemin.
En blivande ingenjör – om Emilie Emanuelsson får bestämma.