30 oktober 2019

Konsultförmedlaren Xamera är Årets gasellföretag i Östergötland. Bolaget drivs av flera LiU-alumner och syns ofta på universitetsområdet. ”En skönare karriär”, är mottot för den snabbt växande verksamheten.

Oskar Bentfors, Jacob Svensson och Axel Eriksson på Xamera - det snabbast växande företaget i Östergötland.

Exjobb blev riktiga jobb

Det mest snabbväxande företaget i varje län utses varje år till årets gasell av tidningen Dagens Industri. Xamera, med en omsättning på 20 miljoner och 42 anställda, har vuxit med 367 procent mellan 2015 och 2018.

Företaget grundades 2013 av Jacob Svensson, VD, och Oskar Bentfors, vice VD. Både Oskar och Axel Eriksson, leveranschef och medlem i ledningsgruppen, gick Civilekonomprogrammet på LiU innan de tog klivet ut i arbetslivet. I samma klass dessutom.

Xamera arbetar med konsultförmedling och har sedan starten hjälpt över 1000 studenter till deras första jobb. Idén föddes när grundarna märkte att många studenter hade svårt att hitta examensarbeten – samtidigt som många företag hade problem med att rekrytera.

- Det gick ju inte riktigt ihop, så det var det vi började jobba med. Sen märkte vi ju att det här med exjobb är ganska säsongsbetonat och fick samtidigt in önskemål om mer traditionell konsultrekrytering. Det lade grunden till vår verksamhet i dag, säger Oskar Bentfors.

Stark företagskultur

Det vanliga är att Xameras konsulter hyrs ut på ett halvår eller ett år med avsikten att därefter bli fast anställda av kundföretaget. Under uthyrningstiden behåller de kontakten med Xamera och deltar i utbildningar och gemensamma aktiviteter. Oskar Bentfors tror att företagskulturen är en viktig orsak till att verksamheten går så bra.

- Vi är alla lite entreprenörer och tycker att det är viktigt med gemenskap, att jobba tillsammans och att alla ska må bra. Vi brukar tala om en skönare karriär, och det gäller också våra kunder. Lyckas vi med det, tjänar både vi, kunden och den enskilde medarbetaren på det.

- Dessutom är vi mer nischade än våra konkurrenter. Vi jobbar bara inom IT/teknik och med konsulternas första jobb.

Ni syns ofta på LiU och deltar i olika studentaktiviteter. Varför?

- Vårt primära fokus är att hitta blivande ingenjörer och hjälpa dem med deras första jobb. Då måste vi vara där studenterna finns. Sen tycker vi att det är roligt själva också.

- Vi brukar skoja om att vår största affärsrisk är att vi själva blir för gamla. Men än så länge är det inga problem, säger Oskar Bentfors.

Vad har du tagit med dig från civilekonomutbildningen till arbetslivet?

- Personligen utvecklades jag väldigt mycket under studietiden. När jag slutade var jag snäppet smartare än tidigare och hade fått ett slags allmän förståelse för hur företag fungerar. Det är en allmänbildning som faktiskt är ovärderlig.

Sedan starten har Xamera även etablerat sig i Örebro och Göteborg, och i framtiden är siktet inställt på flera universitetsstäder. I första hand Stockholm, så fort företaget hittar rätt personer där.

För att utses till gasellföretag ska bolaget inte bara ha vuxit snabbt under tre år utan även gå med vinst och ha sunda finanser. Tillväxten ska också i allt väsentligt vara organisk, det vill säga inte bero på förvärv.