06 april 2020

Mitt i Norrköpings Industrilandskap har en ful parkeringsplats förvandlats till kvarteret Kopparhusen, med innovativ arkitektur tänkt för ett kreativt stadsliv. Och med 122 nya studentlägenheter, ett stenkast från Strömmen och Campus Norrköping.

Exteriör på en studentbostad.
Kopparhusen nära campus Norrköping är nybyggda studentbostäder. Anna Nilsen

Husen i Norrköpings nyaste kvarter lyser kopparfärgade och mönstret på fasaderna påminner om forna tiders textilindustri. Så är Kopparhusen också ritade för att kombinera historia med innovativ nutid och hållbarhetstänk.

De nya husen skiftar i höjd, precis som alla gamla industrifastigheter runt Strömmen gör. Ett av dem, på tio våningar, tar LiU-studenterna vid Campus Norrköping nu i besittning.
I maj börjar de flytta in i sina splitternya lägenheter, de översta med en häftig utsikt över Norrköping.

I Kopparhusen finns ettor på upp till 27 kvadratmeter, tvåor upp till 31 kvadrat och så finns där en alldeles ny form av studentboende, kombolägenheter.

– Det är ett koncept som sticker ut när det gäller studentboende. Kombolägenheterna är på mellan 118 och 120 kvadrat och med fyra rum om 8-10 kvadrat för fyra studenter som vill bo tillsammans, säger Petter Sandell, studentvärd på Studentbo som tillhör kommunala Hyresbostäder i Norrköping.

Till skillnad från de mindre lägenheterna som är omöblerade, är de sexton kombolägenheterna fullt möblerade med soffa, TV, köksbord, växter och gardiner.
Samt balkongmöbler, eftersom samtliga lägenheter har balkong.

Foto Anna Nilsen – Det är verkligen jättefint studentboende. Det är gångavstånd till Norrköpings stadskärna och till Campus. Och kvarteret är byggt för stadsliv, här finns det lokaler för restauranger, caféer och kontor runt ett torg, berättar Petter Sandell.

Hälften av lägenheterna i Kopparhusen är redan uthyrda, men hälften får stå tomma i väntan på höstens nya studenter.
– Vi vill ha en blandning av hyresgäster, det ska vara både gamla och nya studenter och forskare.

Nybyggt och modernt – om budgeten för fattiga studenter inte rymmer sådant?
– Vi har alla typer av studentboende, från korridorrum till billigare lägenheter som inte har så hög standard som i Kopparhusen, säger Petter Sandell.

– Sammanlagt kan vi erbjuda bostäder för 900 studenter. 650 lägenheter äger vi själva, resten administrerar Studentbo åt olika privata hyresvärdar.

Studentbos lägenheter är fördelat på tolv olika områden i staden, samtliga med både stadskärna och campus inom räckhåll.
– Det är inte så vanligt när man jämför med studentboenden på andra universitetsorter. Och det finns inget som liknar Industrilandskapet i Norrköping, med strömmande vatten och vattenfall. Det är vi rätt stolta över, säger Petter Sandell.

Studentbostäder i Norrköping

Mer om Kopparhusen