26 oktober 2018

Hur är det att växa upp i en digital värld? Hur fungerar en IT-attack? Idrott utan skador, går det? Det är några av de frågor man får svar på under Populärvetenskapliga veckan på Campus Valla.

Video

Det är lunchtid, och C-huset på Campus Valla i Linköping är fullt med gymnasieelever från skolor runtom i länet. Under tre dagar kommer omkring 2400 elever från årskurs 2 och 3 på gymnasiet besöka någon av de 47 seminarier som erbjuds under den tre dagar långa POP-veckan.

Hugo Johansson och hans klasskamrat Alexander Forslind som går årskurs två på det naturvetenskapliga programmet på Berzeliusskolan i Linköping, deltog under tisdagen, som var vikt åt naturvetenskap, data, medicin och teknik. De hade bland annat valt att gå på seminariet som handlade om hur man får en maskin att tänka.

Alexander Forslind och Hugo Johansson från Berzeliusskolan besökte POP-veckan 2018.Alexander Forslind och Hugo Johansson– Det var jätteintressant, jag tycker AI är fascinerande och det är bra att det finns seminarier för alla smaker. Många bra ämnen som intresserar människor i vår ålder, säger Hugo Johansson.

Alexander Forslind har bestämt sig för att studera vidare efter gymnasiet, och hoppas kunna komma in på läkarprogrammet vid Linköpings universitet. POP-veckan ger honom en möjlighet att få en inblick i det som kan komma att bli hans kommande studieplats.

– Jag vill ha variation i mitt kommande yrke, och kan inte tänka mig att arbeta med något där dagarna ser likadana ut, därför skulle läkaryrket passa mig bra. Skulle jag komma in här på Linköpings universitet så vore det toppen, säger han.

Elvira Ståhlbrand och Johan Svensson POP-veckan 2018Elvira Ståhlbrand och Johan Svensson Under luncherna är det mässa på Colloseum. Där berättar studentorganisationer, forskare och doktorander om sina verksamheter och forskningsprojekt. Vid ett bord har det samlats nyfikna elever som vill se hur man tillverkar glass av vaniljvisp och flytande kväve.

– Många verkar intresserade, och glass är en bra muta för dem som inte är det. Det är bra att de får se vad som finns här på universitetet, och hur den kunskap man får på utbildningarna kan tillämpas praktiskt, säger Johan Svensson som läser andra året kemisk biologi med inriktning naturvetare.

Evelina Nygren besökte POP-veckan LiU2018Evelina NygrenDen populärvetenskapliga veckans målgrupp är gymnasieelever i årskurs 2 och 3, och lärare, men seminarierna är också öppna för allmänheten. Årets upplaga är den 16:e i ordningen, och många lärare återkommer år efter år med nya klasser. Evelina Nygren som går sitt andra år på det naturvetenskapliga programmet på Kungshögaskolan i Mjölby är glad över möjligheten att få ta del av utbudet.

– Det är kul i att få en inblick i vad som kommer sedan efter gymnasiet om man läser vidare, jag själv funderar på att utbilda mig till arkitekt, säger hon.

Video

Filmerna är producerade av studenter från programmet Kultur, samhälle och mediegestaltning.

Film 1&2: Tove Sandin och Kristina Åman

Film 3: Tove Sandin och Sofia Lantz.