18 september 2019

I trappan i Studenthusets cafédel finns ett tiotal små snillrikt konstruerade cafébord. Det är bordet Figur och upphovsmannen är Björn Sundelin som skapade bordet som en del i sin utbildning på Malmstens LiU.

Cafébord i Byttan, Studenthuset.
Cafébord i Byttan, Studenthuset. Magnus Johansson

Det var under andra året möbeldesignprogrammet som klassen fick i uppdrag av White Arkitekter att inreda cafédelen i Studenthuset. Björn Sundelin skapade bordet Figur som arkitekterna sen valde ut som det de ville ha med i Studenthuset.
- Jag minns inte exakt uppdraget men jag tror det var något med ”roligt och lekfullt”, och vi skulle använda trä, minns Björn Sundelin.

Sen låg bordet på is ett tag. Det här var 2016 och Studenthuset hade inte kommit så långt som till inredning. Men när det var dags för Björn att göra sitt examensarbete kom det upp igen.
- Då kände jag att jag nästan var lite trött på bordet, men lyckades i alla fall baka ihop det med exjobbet. Jag hade tänkt göra något om skiktlimning och det är med den tekniken som borden är gjorda.

Siluetten av en student

Björn Sundelin, student från Möbeldesignprogrammet på Malmstens LiU. Upphovsman till cafébordet Figur. Björn Sundelin. Foto: PrivatDen första idén var att göra borden som en gammaldags duk-klämma, en sån som man klämmer fast duken med när det blåser ute. Men när Björn fick se ritningarna insåg han att det inte skulle fungera.
- Jag fick istället inspiration av en student som satt böjd, jag såg siluetten av en liten figur. Så jag skissade och testade, mycket och länge, och byggde sen upp i 3D. Det här var väldigt roligt att jobba med och jag blev väldigt nöjd. Man skissar på så mycket som aldrig blir något.

Leo Johannsson är inriktningsansvarig för möbeldesignprogrammet och avdelningschef för Malmstens LiU.
- I två kurser på programmet samarbetar vi med extern part och hämtar uppdrag utifrån. Det var i det här sammanhanget jag hade kontakt med universitetsarkitekt Karolina Ganhammar om inredning till cafédelen i Studenthuset.
Leo Johannsson, möbeldesign Foto Magnus JohanssonNu sitter Leo Johannsson med en kopp kaffe vid ett av borden, designat av en av hans många studenter.
- Det finns en ansenlig mängd möbler i svensk handel som är designade av Malmstens-alumner och vi skulle gärna vara mer delaktiga i inredningen av våra campus.

- Det är jätteroligt att sitta här, fortsätter Leo Johannsson. Bordet – en liten figur som sitter på kanten, som en liten individ som hälsar välkommen. Det är en fin association. Jag är otroligt stolt över mina studenter, jag ser studenterna som min produkt.

Tiden på Malmstens - en drömtillvaro

En förutsättning för att en idé ska bli verklighet är att någon vill producera den. För skiktlimning krävs verktyg som är dyra och inget man bara köper själv. Björn Sundelin hade sedan tidigare kontakt med företaget Swedese, ett svenskt möbelföretag i Vaggeryd. De tog emot beställning om det var minst tio bord. I Studenthuset finns några fler.
- Jag har ett royalty-kontrakt med Swedese och vi får se om det blir fler bord. Men det finns flera som visat intresse, säger Björn Sundelin. Nu när det är en produkt är det enklare att sälja till fler.
Björn Sundelin har inte sett borden i Studenthuset i verkligheten, bara på bild. Han hade gärna varit med vid invigningen men han bor numera i Örnsköldsvik där han arbetar som konstruktör på en mekanisk verkstad. Ett arbete han fick tack vare sin utbildning och som innebär att han får båda rita och konstruera. Men han fortsätter designa på fritiden.
- Tiden på Malmstens LiU var en drömtillvaro. Jag har alltid varit intresserad av design, byggt egna möbler och jobbat på snickeri. Att se bilderna på borden är jättekul. Och en bekräftelse på att det man gjort är bra och att folk gillar det. Det känns gött som bekräftelse.