11 november 2020

Forskare vid Linköpings universitet får nära sex miljoner kronor genom en gemensam satsning från Formas och Vinnova. Forskningsprojektet ska utveckla AI-baserade metoder för att bidra till varningssystem för extremt väder.

Kvinna med stövlar inomhus
I framtiden förutspås extremväder bli vanligare. ChristinLola

I samarbete med SMHI och Länsstyrelsen i Östergötland ska forskarna samla in data kring klimatrelaterade risker, för att utveckla maskininlärningsalgoritmer för text- och bildanalys. Arbetet sker tätt med SMHI och Länsstyrelsen för att kunna bidra till ett system för varningar på både lokal och regional nivå. Även andra regionala aktörer är involverade i projektet.   Foto David Brohede

Extrema väderhändelser förväntas bli vanligare på grund av klimatförändringar. Vi hoppas kunna bidra till vidareutveckling av varningssystem för att öka samhällets förmåga att agera, säger projektledaren Tina-Simone Neset, vid institutionen för Tema.

I gruppen som ska arbeta med projektet fram till november 2023 finns forskare både från Institutionen för Tema, avdelningen Tema Miljöförändring, och Institutionen för teknik och naturvetenskap, avdelningen Media och Informationsteknik.

Utlysningen, på totalt 50 miljoner kronor, ingår i det nationella forskningsprogrammet om klimat. Totalt mottog åtta olika aktörer bidrag.

Förmultnat löv.

En kemisk gåta löst – reaktionen som förklarar stora kolsänkor

LiU-professor bidrar till en ny ISO-standard i världen

Det finns hundratals definitioner av cirkulär ekonomi i världen, vilket skapar förvirring. LiU-forskning med professor Mattias Lindahl i spetsen, har bidragit till att en ny ISO-standard kan råda bot på detta.

Två kvinnliga studenter vid arbetsbänk, demonterar lampa.

Studenterna granskar Ikeas produkter

Ta isär några Ikea-produkter och dokumentera möjligheten att laga, byta ut och återbruka delarna. Det är en del av ett forskningsprojekt där LiU-studenterna får samarbeta med den svenska möbeljätten.

Foto på kvinnlig forskarstuderande i sitt kontor.

Biogas i Brasilien en resurs som inte används

Brasilien har en betydande kapacitet att producera biogas från organiskt avfall. Men den har ännu inte realiserats. Hanna Zanatta har studerat samhällspolitiska aspekter som påverkar införandet av biogassystem.

Studenter som diskuterar och argumenterar.

Miljö och affärer på samma gång för studenterna

Lös ett miljöproblem och gör en bra affär av det. Den lilla uppgiften fick civilingenjörsstudenter från flera program ta sig an. På redovisningen skulle de både presentera resultatet och sälja in en produkt.

Digitala trådar byggda på AI i nytt forskningsprojekt

Linköpings universitet, Volvo Construction Equipment, Bosch Thermoteknik, Mälardalens högskola och Addiva går samman för att främja resurseffektivitet och cirkularitet inom den svenska tillverkningsindustrin.