24 juni 2019

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning beviljar forskningsprogrammet Mistra REES fortsatt finansiering med totalt 47 miljoner kronor under fyra år. Målet för programmet är att underlätta svensk tillverkningsindustris övergång till en cirkulär ekonomi.

Mistra REES
Företag och forskare i samverkan för att underlätta svensk tillverkande industris övergång till mer resurseffektiva lösningar. Fotograf: Thor Balkhed
Mistra REES, där REES står för Resource-Efficient and Effective Solutions, arbetar med att underlätta övergången mot en mer resurseffektiv och cirkulära ekonomi. I ett tätt samarbete mellan akademi och näringsliv utvecklar forskare, tillsammans med partners, resurseffektiva produkter, tjänster och affärsmodeller.

Programmet, som startade 2015, har utvärderats av en internationell expertpanel och har fått idel lovord. Resultaten från de första fyra åren anses ha publicerats med hög produktivitet och har även spridits till såväl relevanta utbildningar vid universiteten som till nyckelaktörer i samhället. Ledning och organisation för programmet har fungerat väl, enligt expertpanelen. Programmet har därför beviljats finansiering för ytterligare fyra år från Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra.

– Vi är otroligt glada över att Mistra har valt att ge oss fortsatt förtroende och möjlighet att fördjupa vår forskning kring resurseffektiva lösningar, säger Mattias Lindahl, professor vid LiU och programdirektör för Mistra REES.

76,5 miljoner under fyra år

Förutom finansieringen från Mistra med 47 miljoner kronor bidrar universitet och deltagande partner med ytterligare 29,5 miljoner kronor, vilket betyder att programmet får en budget på minst 76,5 miljoner kronor.

– Under de första fyra åren har vi fokuserat på att utforska affärsmodeller, designstrategier och policyer för resurseffektiva lösningar. I Mistra REES fas 2 vill vi skapa fördjupad kunskap om design av produkter, tjänster och affärsmodeller, samt föreslå politiska åtgärder för mer resurseffektiva och cirkulära lösningar. Förhoppningsvis ska vi även kunna implementera och testa dessa åtgärder i praktiken, säger Mattias Lindahl.

Fas 2 av Mistra REES består av tre forskningsprojekt där Tomohiko Sakao, bitr professor vid LiU, är ansvarig för det största projektet ”REES design support at a company level”.
De andra två, ”Policy and laws affecting REES in companies” och ”Environmental and Financial Assessment of REES” leds av Carl Dalhammar, Lunds universitet, respektive Maria Ljunggren Söderman, Chalmers.

LiU koordinerar

Mistra REES koordineras från Linköpings universitet och samlar forskare från LiU, Chalmers och IIIEE vid Lunds universitet. Totalt fler än tio seniora forskare och lika många doktorander har varit engagerade sedan starten. I programmets fas 2 deltar ett femtontal små och stora företag och organisationer, vilket är en förutsättning för att nå det övergripande målet att snabba upp omvandlingen av Sveriges tillverkningsindustri mot mer resurseffektiva och cirkulära lösningar

Läs mer om Mistra REES
Mattias Lindahl Foto Thor Balkhed

Kontakt

Relaterde nyheter

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.

Två kvinnor inomhus

Dold marknad för barnavård i nytt ljus

Under 1900-talet fanns en marknad i Sverige där barn föddes och vårdades mot betalning. Forskarna Johanna Sköld och Johanna Sjöberg avslöjar hur kommersiella förlossningshem och barnpensionat fungerade parallellt med välfärdsstatens framväxt.

Två män i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.

Senaste nytt från LiU

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.

Två kvinnor inomhus

Dold marknad för barnavård i nytt ljus

Under 1900-talet fanns en marknad i Sverige där barn föddes och vårdades mot betalning. Forskarna Johanna Sköld och Johanna Sjöberg avslöjar hur kommersiella förlossningshem och barnpensionat fungerade parallellt med välfärdsstatens framväxt.

Två män i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.