03 oktober 2018

Två forskningsprojekt vid LiU tilldelas medel från forskningsrådet Formas. Mest pengar får ett projekt där forskare ska hjälpa förskolor att arbeta med globala och nationella hållbarhetsmål. Dessutom får en LiU-forskare bidrag för arrangerandet av en klimatanpassningskonferens.

Forskningsprojektet ”Världen behöver en ny berättelse” – narrativets roll i förskolors arbete med samhällsomställning” tilldelas cirka 6,5 miljoner kronor för att bygga en grund för förskolor att arbeta med globala och nationella hållbarhetsmål. Projekt är ett samverkansprojekt mellan forskare på Linköpings universitet samt förskolor i Norrköpings kommun.

– Genom samarbete med nio förskolor, cirka 120 förskollärare och 600 barn ska vi utforska berättande som ett sätt att kommunicera en omställning av samhället, säger Therese Asplund, biträdande universitetslektor på Tema Miljöförändring, som tilldelats medel tillsammans med Ann-Sofie Kall och Per Gyberg.

Projektet väntas starta 2019 och pågå till och med 2021.

Stefan Anderberg, vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, IEI, tilldelas även han medel. Projektet ”Hållbar förvaltning av stadens ledningsbundna infrastruktur” får sammanlagt 3,8 miljoner kronor under tre år.

Utöver detta får Mattias Hjerpe 200 000 kronor för en nordisk klimatanpassningskonferens, Nordic Conference on Climate Change Adaptation, som hålls i slutet av oktober.

LiU-professor bidrar till en ny ISO-standard i världen

Det finns hundratals definitioner av cirkulär ekonomi i världen, vilket skapar förvirring. LiU-forskning med professor Mattias Lindahl i spetsen, har bidragit till att en ny ISO-standard kan råda bot på detta.

Två kvinnliga studenter vid arbetsbänk, demonterar lampa.

Studenterna granskar Ikeas produkter

Ta isär några Ikea-produkter och dokumentera möjligheten att laga, byta ut och återbruka delarna. Det är en del av ett forskningsprojekt där LiU-studenterna får samarbeta med den svenska möbeljätten.

Foto på kvinnlig forskarstuderande i sitt kontor.

Biogas i Brasilien en resurs som inte används

Brasilien har en betydande kapacitet att producera biogas från organiskt avfall. Men den har ännu inte realiserats. Hanna Zanatta har studerat samhällspolitiska aspekter som påverkar införandet av biogassystem.