08 februari 2019

Två bolag med rötter från Linköpings universitet – Skira AB och Edvira AB – har utsetts till vinnare i en nationell tävling för företag som tar sig an samhällsutmaningar. Bolagen arbetar med transparent handel för lantbrukare respektive inkluderande programmering i skolan.

Bilder på programmering i skolan och från lantbruk
LiU Holding

Både Skira AB och Edvira AB startades och drivs av tidigare studenter vid Linköpings universitet.

Skira AB har utvecklat en sajt där lantbrukare kan köpa och sälja spannmål. Det gör det möjligt för lantbrukare att öka sin lönsamhet genom att de på ett tryggt sätt kan handla direkt mellan varandra. Fler får möjlighet att leva på lantbruket vilket skapar en levande landsbygd och bevarar det landskap och natur vi är vana att se i Sverige.

Bild på medarbetare i Skira ABSkira AB, från vänster: Niclas Ericsson, Matilda von Rosen,Joel Glemme och Felicia Bindekrans.I hård konkurrens tog Skira AB hem andra platsen i finalen av Swedbank Rivstart, en tävling för samhällsentreprenörer. För detta får de 350 000 kronor och ett anpassat affärsutvecklingsprogram.

– Det är roligt att uppmärksammas i ett forum med fokus på hållbarhet. Vi har alltid varit övertygade om att Skira bidrar till ökad hållbarhet, men det är roligt att fler ser hur viktig denna förändring är ur ett samhällsperspektiv och att det kan leda till att det produceras bättre mat till fler människor, säger Felicia Bindekrans, marknadschef på Skira AB.

Inte heller Edvira AB gick lottlösa från tävlingen. Samtliga tio finalister fick en prissumma på minst 200 000 kr var samt ett anpassat affärsutvecklingsprogram.

Edvira AB arbetar för att lärare ska kunna skapa en inkluderande klassrumsmiljö, där alla får en positiv bild av programmering. De har bland annat tagit fram en skräddarsydd lärarutbildning i programmering för Linköpings universitet och jobbat med ett sommarläger med 50/50-fördelning av tjejer och killar tillsammans med Science Park Mjärdevi.

– Genom Rivstart vinner vi ett affärsutvecklingsprogram som gör att vi kan utveckla vår verksamhet och erbjuda det vi redan gör till fler utbildningschefer, kommuner och lärare runtom hela Sverige, berättar Linnea Rothin, VD på Edvira AB.