24 september 2018

– Jag tycker att jag har lyckats ganska bra med de drömmar jag hade under mina studieår. Jag ville arbeta i Kina och har haft olika chefsbefattningar inom olika branscher, och har njutit av den kulturella mångfalden som finns hos svenska, danska, japanska, amerikanska och franska företag, säger Charlie Xu som tog examen från Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Linköpings universitet för snart 25 år sedan.

Charlie Xu, 49 år, bor idag i Shanghai där han arbetar som konsultchef hos det franska teknologiföretaget Lectra. För honom var studierna vid Linköpings universitet det första steget ut i vuxenvärlden. Linköpings universitet var det självklara valet, eftersom de var först i landet med att erbjuda just den utbildningen.

– För mig, som började studera vidare direkt efter gymnasiet, kändes allt nytt och mer vuxet. Universitetet i sig hade mycket att erbjuda, både dag- och kvällstid, och det fanns många aktiviteter som man kunde engagera sig i, säger han.

Charlie Xu, som beskriver sig själv som en ganska blyg student, fick kämpa hårt för att hänga med i studierna, speciellt när det kom till matematik. Skulle han idag ha möjlighet att resa tillbaka i tiden, och ge råd till sig själv som student, så skulle han bland annat råda till vara mer disciplinerad, och att studera hårdare inför tentorna.

– Jag hade rätt så många resttentor. Flera år efter min examen hade jag fortfarande mardrömmar om att jag skulle upp och tenta av numeriska metoder för att få ut min examen. En gång var jag tvungen att gå upp och leta reda på själva examensbeviset innan jag kunde somna om igen, säger han och skrattar.

Idag är Charlie Xu konsultchef hos det franska teknologiföretaget Lectra. Företaget arbetar med digitaliseringslösningar inom produktutveckling, och så kallat cutting room inom Fashion, Möbler och Automotive industrin. I sin yrkesroll har han fortfarande nytta av sina kunskaper från Linköpings universitet.

– Förmågan att tänka systematiskt var nog det viktigaste som jag utvecklade genom alla kurser och mitt projektarbete. Det behövs i mitt nuvarande yrke, förmågan att bryta ned komplexa problem till flera små och enklare.

På grund av Charlie Xu:s kinesiska ursprung, och det faktum att Kina höll på att bli ett öppnare land under 1990-talet, så bestämde han sig för att utmärka sig som student för att bli mer konkurrenskraftig. Det var anledningen till att han enbart sökte examensarbete hos svenska företag, med verksamheter i Kina.

– Jag och min klasskamrat skrev nog till över 50 företag, och till sist fick vi en chans hos Alfa Laval efter att ha ringt upp deras Kinachef mitt i natten svensk tid. Han blev väl lite rörd antar jag. Vi fick som uppdrag att göra en marknadsundersökning i Kina under tre månader, och efter examen så blev jag erbjuden att bli Management Trainee hos deras dåvarande koncern Tetra Laval.

Under en tjänsteresa i Peking träffade han på det som skulle komma att bli hans nästa chef, en man som var Kinachef för Danbrew, ett engineeringbolag helägt av Carlsberg. Charlie Xu blev deras marketing manager för Kina, och flyttade till Peking 1996. Två år senare kom han i kontakt med Intentia, ett företag grundat på 1980-talet av fyra LiU-alumner, och tog ännu ett kliv i karriären.

– Min bakgrund på LiU:s tekniska högskola var nog en av avgörande orsak till att jag fick jobb hos dem, säger han.

Ett par år senare blev Charlie Xu Intentias Kinachef, och byggde upp deras verksamhet i Shanghai. Eftersom konkurrensen var hård mot jättar som SAP och Oracle, så arbetade man hårt med differentiering och fokusstrategi, och blev duktiga inom vertikaler som Fashion och Food & Beverage. Efter sju år på Intentia ville han dock fördjupa sig ytterligare inom just Fashion, och hoppade över till det japanska företaget Mizuno, där han blev ansvarig för marketing. Efter ytterligare fem år lockades han tillbaka till teknologibranschen.

Om du hade möjligheten att göra om något val, hade du gjort det och i så fall vad?

– För att citera Frank Sinatra: “Regrets, I have a few, but then again, too few to mention”.