24 mars 2020

Många hemtentor lär det bli fram till midsommar. Bra, tycker Amanda Brämerson, lärarstudent, det blir mer reflektion och mindre nervositet. Och salstentor finns varken mjuka soffkuddar eller kattmys.

Amanda Brämerson med sina två katter

Är det nödvändigt att skaffa sig katt för att göra hemtentor?
– Nja, men den som ingen har kan ta en promenad, leta upp campuskatten och gosa en stund, säger Amanda Brämerson som för tillfället skriver på en hemtenta i specialpedagogik.

Hon läser till gymnasielärare i svenska och religionshistoria på åttonde terminen, har hunnit med rätt många hemtentor och har ett lager av trivsamma och vettiga tips att komma med.

Hemtentan ska vara något att se fram emot, menar du. Hur gör man det?
– Genom att skämma bort sig under tiden man skriver. Inte tänka att belöningen ska komma när man är klar, det är tentandet i sig som ska vara mysigt.

– Steg 1 är att hitta en plats som fungerar, ett café, köksbordet, biblioteket eller sängen. Var som helst som fungerar. Jag ser fram emot en lugn i soffan med mina gosiga katter och att ha tid att gå in i texter och analyser. Men det hänger förstås på vad man studerar, i mina ämnen svenska och religionskunskap har vi väldigt mycket litteratur.

Om du skulle jämföra hemtentan med salstentan?
– Det ett annat djup i lärandet när jag kan sitta hemma. Jag kan ha mina böcker framme, ställa texterna mot varandra och jag hinner reflektera. Det är mer fokus på kunskap och mindre på nervositeten.

– Hur man klarar en salstenta, hänger så mycket på omständigheter man inte kan styra. Har jag hunnit läsa tillräckligt? Kommer det att sitta när det gäller? Och kommer jag att vara frisk?

Å andra sidan kanske det är lättare att skjuta upp en hemtenta, man kan ju alltid börja om en stund. Behöver man inte lite mer av självdisciplin för komma igång med ett prov hemma?
– Man måste göra upp en tidplan som man också ser till att följa, vad som ska göras och när. Så är det ju över huvud taget med studier, det behövs struktur. Men behovet att prokrastinera blir inte så stort om man tycker det är något kul utöver det vanliga som väntar.

– Och att sitta nio timmar nonstop funkar sällan. Hjärnan klarar inte av att ta in allt. Det är jätteviktigt med tankepauser, att man reser på sig ett slag och gör något annat. Även om det bara innebär en promenad till kaffemaskinen.

För Amanda Brämersons del blir det en hel del pajbak.
– Frukost med hallonpaj och så boken man bestämt sig för att börja med bredvid, det är inte sånt man gör varje dag! Det är ett bra exempel på hur man kan skämma bort sig.

Hellre många korta pauser än inga alls, säger du. Men varje avbrott innebär ställtid när man sätter igång igen. Hur gör du för att hitta fokus igen?

– Jag ser till att sluta på ett bra ställe. Och jag kan göra en anteckning om hur och vad jag ska gå vidare med. Har jag det klart för mig när jag börjar, kommer jag snabbt tillbaka in i tankegångarna.

Nu har hela universitetet gått in i distansläge och varenda student kommer att få sitta med hemtentor, oavsett utbildning.
Vilken blir den bästa erfarenheten de kommer att få av det?
– När man skriver hemma över flera dagar koncentrerar man tankarna på svar och formuleringar. Det gör att man tar in kunskapen i vardagen, just så som man kommer att göra senare i yrkeslivet.

– Och, jo! För min del är jag inte så van att skriva länge och intensivt för hand som man måste göra på en salstenta. Med hemtentorna slipper jag skrivkrampen.