Undervisningens glädje. "Studenterna känner att jag bryr mig och ger väldigt mycket tillbaka", säger Maria Boyce. Bild: Mikael Sönne
Dialog och repetition
Torsdag eftermiddag, sal A36. Maria Boyce småpratar med ekonomstudenterna som droppar in i salen. ”Hur går det med grupparbetet, vilket väder vi har i dag, har ni koll på om det kommer någon mer. . . Ok, då börjar vi”.
Föreläsningen ska handla om skatterätt, men den första timmen av tre blir mest repetition av tidigare moment. Skattepliktiga intäkter ställs mot avdragsgilla kostnader i en dialog mellan Maria och gruppen på ett 15-tal studenter. ”Kan aktier vara lagertillgångar i något sammanhang? Ja, eftersom du frågar på det sättet.”
- Bra tänkt!, utropar adjunkten i affärsjuridik och lyser upp över ett oväntat träffande svar.
Nyligen röstades Maria Boyce fram som främsta lärare av 450 studenter i årskurs ett till fem på de affärsjuridiska programmen. Det är femte gången under de senaste sex åren som utmärkelsen gått till just henne. Motivering: ”En lärare som håller hög kvalité på undervisningen och som är otroligt engagerad i sina studenter. Inspirerar studenterna till att utvecklas inom ämnet hon undervisar i och brinner för sitt arbete som ingen annan.”
Torsdag eftermiddag, sal A36. Bild: Mikael Sönne
Rörd, glad och stolt
Kursutvärderingarna talar ungefär samma språk. Inför kurserna brukar 10–20 procent svara att de har ett stort intresse för skatterätt – efter kursen är siffran 80–90 procent.
- Jag blir både rörd och glad och känner mig väldigt stolt. Det blir en bekräftelse på mitt arbete, engagemang och pedagogik uppskattas, säger hon om priset.
- Det som driver mig är kontakten med studenterna. . . dialogen, samtalen. Det är rent ut sagt skitkul att få möta unga människor som är engagerade, nyfikna och intresserade bara man skapar en miljö för det. Och det är häftigt när studenterna förstår konsekvenserna eller finner en lösning på ett problem.
I större eller mindre utsträckning har Maria Boyce undervisat ända sedan hennes examen på LiU år 2000. Under flera år var hon avdelningschef och studierektor, under en annan period arbetade hon mest i det egna företaget, men sedan sex år tillbaka undervisar hon på heltid. Skatterätt är en intressant blandning av juridik, politik och ekonomi men uppfattas också ofta som ganska ”torrt” (Marias beskrivning).
För läraren gäller det skapa lust och nyfikenhet för ämnet och aktivitet och delaktighet bland studenterna.
- Det lättaste som finns är att bara sätta en bok i handen på eleven och säga: läs! Det skapar en passivt inhämtad kunskap. Istället arbetar jag mycket med övningsuppgifter och case och försöker variera mellan olika moment i lärandet. Då måste studenten engagera sig och jobba aktivt.
Whiteboarden är ett av få pedagogiska hjälpmedel.. Bild: Mikael Sönne
Tydliga förväntningar
Andra nyckelbegrepp i Marias lärarroll är engagemang, ämneskompetens och intresse. Engagemang kan vara att ge feedback, peppa och uppmuntra och svara på mejl även under kvällar och helger. Det innebär också hon är beredd att jobba fler timmar än hon kräver att studenterna gör.
- Jag försöker vara tydlig med mina krav och förväntningar. En vanlig orsak till problem, inte bara i undervisning, är att man har olika förväntningar eller att förväntningar inte uppfylls. Jag organiserar kurserna så att studenterna ska arbeta 40 timmar i veckan, varken mer eller mindre.
- Samtidigt är jag beredd att arbeta minst lika mycket för att stötta studenterna.
Med gedigna ämneskunskaper menar Maria Boyce bland annat att inte bara prata om regler utan också om deras tillämpning, syfte och konsekvenser av tillämpningen. Själv använder hon ofta sina erfarenheter från arbetet utanför universitetet i egna företag. Och intresset? Jo, studenterna märker när läraren bryr sig både om deras lärande och välbefinnande. Då är det också lättare att ställa krav.
Jobbet blir bara roligare
"Ett sånt här pris är inget man kan räkna med. Jag blir både rörd och stolt", säger Maria Boyce. Bild: Mikael Sönne
- Jag finns där. Behöver studenterna hjälp, så får de det. Det vet jag att de flesta känner.
- En annan sak är att vi också arbetar med löpande examination under hela kursen. Det gör att jag kan fånga upp studenter som eventuellt riskerar att halka efter. Jag erbjuder också extra stöttning om någon vill ha det.
Finns det någon du vill utveckla som lärare?
- Ja, jag skulle vilja arbeta mer digitalt med Lisam. Det är bra med variation och olika moment, men jag har inte riktigt kommit på hur jag ska göra det på ett bra sätt. Annars använder jag inte några speciella hjälpmedel, bara penna och whiteboard.
Maria Boyce tycker att arbetet som lärare bara blir roligare med åren.
- Man får en annan kontinuitet och blir mer involverad när man jobbat heltid, som jag gör nu. Det är kul att bygga kurser och jag har blivit mer medveten om hur man kan organisera lärandet och vad som funkar för många mottagare. Men det är tack vare studenterna det är ett fantastiskt jobb.