03 september 2018

Beatrice Partain, student som läser industriell ekonomi vid LiU, har under sommaren haft ett speciellt sommarjobb. För hundratusen i månaden har hon varit vd och koncernchef för Adecco Group, ett internationellt företag som arbetar med bemanning och rekrytering.

Beatrice Partain står inne på ett kontor
Egentligen sökte hon inte ens jobbet. I alla fall inte till en början.
– Jag gjorde bara deras ledarskapstest på nätet, det var kul. Men så fick jag ett mail om att jag hade gått vidare till topp 200. Först då började jag ta själva jobbsökandet på allvar, säger Beatrice Partain.

Adecco har sedan flera år tillbaka satsat på att erbjuda ett välbetalt sommarjobb till studenter, för att på så vis hitta nya förmågor till företaget. Under en sommarmånad är vinnaren koncernchef och vd tillsammans med den ordinarie chefen. I år sökte 7 399 studenter sommarjobbet, Beatrice Partain blev den utvalda, med hundratusen kronor i månadslön plus ett halvårs mentorskap under hösten med chefen.

– Det är förstås en fantastisk möjlighet. Jag sitter med på alla strategiska möten, spenderar mycket tid med den ordinarie koncernchefen och vd:n, och har en del egna interna projekt, både lokala och globala.

Från student till vd på ett internationellt företag – hur känns det?

– Ja, det är klart att det är lite ovant. Jag får inte tänka för mycket på vilka personer som finns i rummet, utan se dem som individer. Och jag måste komma ihåg att jag må vara student, men att jag ändå har något att bidra med.

Som vd har Beatrice Partain det strategiska ansvaret i samarbete med den övriga ledningsgruppen. Det gäller att söka svar på frågor som gynnar företagets utveckling och att ställa frågorna rätt.

– Det är mycket teamarbete med personer på strategiska funktioner som är superkompetenta men väldigt olika.

Har du nytta av din utbildning?

– Ja, det tycker jag. Jag inser till exempel att jag lärt mig hur man ska angripa problem, hur man ska analysera dem, och det är jättevärdefullt.

Vad är det främsta du har lärt dig på sommarjobbet?

– Vikten av att ha rätt person på rätt plats. Att man ska våga komplettera med varandras styrkor och svagheter. Det blir så påtagligt hur långt man kan komma med det. Alla är vi olika med olika tankesätt. Och så har jag insett att ledningen verkligen lyssnar på min input. Att de verkligen vill veta vad jag tycker. Det har gjort att jag mer och mer har börjat lita på att jag har ett eget perspektiv och att jag utifrån det vågar fråga och tycka.

– Men det coolaste av allt är att jag faktiskt är med och påverkar.

Hundra tusen i månadslön är ju bara att gratulera till. Gör du något speciellt med dem?

– Jag tog lite extra ledighet i somras innan jobbet började och åkte till London en vecka. Jag älskar London och är lite av en musikalnörd - bästa tipset just nu är ”Everybody’s talking about Jamie”.