29 augusti 2019

Från gult till rött. Sveriges förenade studentkårer, SFS, uppgraderar bostadsbristen för nya LiU-studenter. Deras rapport gäller förstahandskontrakt på studentlägenheter och korridorsrum. Studenterna måsta vara beredda att ta andra alternativ som dyker upp, säger Sara Sandberg på Kårservice Bostadspool. Och det brukar alltid lösa sig på något sätt.

KOMBO exteriör Foto Gunilla Pravitz

Inneboende, andrahandskontrakt, en soffa hos kompisar och stöttande faddrar, kolla upp alternativen ett stycke utanför Linköping/Norrköping och acceptera pendlingsavstånd! Eller gå samman med nya kurskompisar och dela större lägenheter. Var aktiva – och ställ er i bostadsbolagens köer! Ta vad som helst till att börja med! Det är Sara Sandbergs råd till de nya studenterna.

Handdukshylla KOMBO Foto Gunilla PravitzBostadspoolens nödbostäder är också en utväg. 30 tältsängar i två lägenheter i Ryd, 10 i Norrköping. 100 kronor natten förutom deposition. Och där får studenterna bo till slutet av september, om det behövs. Kudde, lakan, täcke och handduk finns att köpa och det kan vara bra ha när en ny bostad är fixad.
– Vi räknar som alltid med en rusning nu när alla nya studenter kommit. Hittills har det varit ganska problemfritt. Vi har inte haft särskilt många studenter som behövt utnyttja våra nödbostäder i Ryd, och de som gjort det har faktiskt hittat boende efter några dagar, säger Sara Sandberg.

Sara Sandberg KOMBO Foto Gunilla PravitzDet är en klen tröst för en ny student att det några månader in på terminen brukar bli en hel del studentlägenheter lediga, när ”gamla” studenter blivit klara med sina studier och flyttar ut.
– Det är mellantiden som problemen med boende är som störst. Trycket släpper i oktober/november. Och under vårterminen står det till och med en hel del studentlägenheter tomma, säger Sara Sandberg.

Allra svårast är det förstås att hitta bostad i Stockholm, för de studenter som kommit in på LiU Malmstens.
– Dem kan vi inte hjälpa utan måste hänvisa till Akademisk kvart på https://studentbostader.se.

Studenternas hyresgästorganisation, Kombo, har sin lokal på andra våningen i Kårallen och där finns två boendeombud på plats.
Sara Sandberg är en av dem som tar emot rådvilla studenter och fixar plats på nödbostäderna. Och på Bostadspoolens hemsida står i princip allt nya studenterna kan behöva få råd om, med länkar till de lokala bostadsbolag som finns. Där listas också privata erbjudanden om boenden.
Sara Sandberg Foto Gunilla Pravitz– Det är många som tycker att det är roligt att ha en student inneboende, inte minst att få lära känna en av de internationella studenterna, säger Sara Sandberg.
I väntan på drömbostaden kan studenterna redan från början försöka avtala om en kortare tids andrahandsboende, tipsar hon.

Men det finns det som är värre än att vara bostadslös.
Varje termin är det alltid några som blir grundlurade av bedragare som påstår sig ha en lägenhet till uthyrning, men först vill ha deposition.

– Det är ofta internationella studenter som råkar illa ut. De vill ha sitt boende klart när de kommer, säger Sara Sandberg.
Det finns till och med studenter som först fått en lägenhet visad, men när dagen för tillträde kommer inser de att de blivit blåsta. Och pengarna är borta.
– Lämna aldrig ut några personuppgifter! Skicka absolut inte några personuppgifter eller bilder på körkort och dylikt. Och betala inget i förskott, poängterar Sara Sandberg.

Studenternas Bostadspool

Akademisk kvart för LiU:s studenter på Campus Lidingö