26 mars 2020

LiU har flera campus, men studenterna vet ofta bara vad som händer på den ort där de studerar. Med sin nya podd vill Ida Norstroem och Robin Karlsson ändra på det.

LiU-studenterna Ida Norstroem och Robin Karlsson gör campuspodden

– Jag tror att alla som pluggar på Linköpings universitet har koll på vad som händer på campus Valla. Men alla som pluggar på campus Valla har inte koll på vad som händer på övriga campus, säger Ida Norstroem.
Hon läser fjärde terminen på HR-programmet och är en personerna bakom Campuspodden.
– Vår podd vill föra samman LiU:s olika campus. Vi kommer berätta om campus US. Men framförallt om campus Norrköping eftersom det ligger längst från Valla, förklarar hon.
Det var Robin Karlsson som kom på idén till Campuspodden.
– Jag pluggar till arbetsterapeut i Norrköping, men jag har också gått kursen Podcast och ljudproduktion. Den fick mig att vilja göra en podcast om universitetet. Jag kontaktade Xamera som nu producerar vår podd och så kastade jag ut en fråga på Facebook. ”Vill någon podda med mig”?

Ida och Robin kände inte varandra, men de var Facebookvänner eftersom båda är engagerade i LiU:s studentliv. Hon svarade att hon ville vara med.
– När vi spelade in första avsnittet var det faktiskt andra gången vi pratade med varandra. Det är ett kul experiment att lära känna varandra via podden. Jag tror det är bra att vi inte känner varandra alltför väl. Annars kan det lätt bli för internt, säger Robin Karlsson.

Han beskriver Campuspodden som lättsam.
– Den ska vara inbjudande. Kom och häng med Ida och Robin i en 20-30 minuter medan du lagar mat.

Ida Norström vill inte beskriva det som ett stort problem att LiU:s studenter inte alltid vet vad som händer på andra campus. Men det är tråkigt att föreningar och studenter på de olika orterna inte har mer kontakt.

– Vår podcast kan ju inte förändra allt sådant, men vi vill visa att Norrköping är en himla skön stad. Kom dit och häng, säger Robin Karlsson.

Deras tänkta publik är studenter och blivande studenter.

– Vi pratar inte bara om vad som händer på campus, utan om lifehacks för studenter, hur det är att plugga på universitetet och att bo i korridor. Alltifrån hur man gör bästa matlådan till vilken fest man ska gå på i helgen. Men också om vikten att hitta balansen i vardagen, säger Robin Karlsson

I podden kan man höra, förutom Ida och Robin, gäster från olika studentföreningar i Linköping och Norrköping.

Hittills finns det fyra avsnitt av Campuspodden. De handlar om allt från Alla hjärtans dag till campusbussar och CSN.

Nästa avsnitt publiceras torsdagen den 26 mars och kommer handla om coronaviruset och källkritik.

Campuspodden finns tillgänglig på alla större poddplattformar.
Du kan också lyssna på den här:

Fotnot.

Linköpings universitet har fyra campusområden på tre orter: Campus Valla och Campus Universitetssjukhuset (båda i Linköping), Campus Norrköping och Campus Lidingö – Malmstens Linköpings universitet. Läs mer.