24 maj 2018

Att ta emot nya studenter och ge dem den bästa upplevelsen någonsin är inte gjort i en handvändning. Linköpings universitet, som är kända för att ha en av de bästa mottagningarna, har redan startat arbetet inför höstterminen.

Video

Hettan är påtaglig i Forumteatern på kårhuset Kollektivet denna sena eftermiddag i början på maj. I publiken sitter drygt 450 blivande faddrar och svettas, och på scenen hälsar Jonas Blom från Studenthälsan välkommen till kvällens fyra timmar långa fadderutbildning. Gruppen är den sista av fyra att genomgå den obligatoriska introduktionsutbildningen, en kväll där studenthälsan och studentkårerna utbildar om mottagningspolicy, alkoholvett och grupprocesser ur ett fadderperspektiv.

Allt som allt kommer ungefär 2000 LiU-studenter agera faddrar under höstens mottagning av nya studenter, eller nolle-period, som studenterna oftast kallar det. Jonas Blom har under sina sju år på Linköpings universitet hunnit genomföra trettiofem utbildningsomgångar, och engagemanget bland studenterna är alltid stort.

– Jag har funderat på varför det är så många som vill engagera sig, och det är nog en kombination av flera saker. Dels är det en chans att ge de nya studenterna samma positiva start på utbildningen som man själv fick, och dels är det en möjlighet att få uppleva tiden igen, men i en annan roll. Det är en väldigt häftig tid med en massa roliga aktiviteter. Det ger tillfälle att lära känna sina blivande klasskompisar men också att introduceras till universitetsstudier, säger Jonas blom.

Det här är Studentmottagningen:

- De första intensiva veckorna på universitetet där studenter från de högre årskurserna, faddrar, har ett särskilt ansvar för att ta hand om nya studenter och få dem att känna sig välkomna.

- Innehåller mängder av aktiviteter, alltifrån stora temafester och tävlingar till introduktionsföreläsningar och grillkvällar med den egna klassen.

- Benämns i studentkretsar ofta som nolle-p, en förkortning av nolle-perioden, som utgör perioden före första studieperioden.

- Bör ej blandas samman med grundskolan eller gymnasiets mottagning.