11 juni 2018

Under OS i Sydkorea vaktade hon målet för det Schweiziska landslaget i ishockey - till vardags är hon målvakt i Linköping HC och student vid Linköpings universitet. Florence Schelling är en av alla internationella studenter som valt just LiU för fortsatta studier.

Florence Schelling i hennes LHC-mundering
Om bara ett par månader tar Florence Schelling, 29, examen från masterprogrammet i Business Administration - Strategy and Management in International Organisations, vid Linköpings universitet. För två år sedan påbörjade hon sina studier i Linköping, tack vare ett erbjudande från Linköping HC.

- För tre år sedan frågade dom mig om jag ville komma hit och spela hockey. Jag gillade deras erbjudande och sökte efter nya utmaningar, så jag tackade ja, men började studera först ett år senare, säger hon, och berättar att hon stortrivs på Linköpings universitet.

- Det är en studentstad som varken är för liten, eller för stor. Det finns mycket att göra, och jag har träffat massor av nya vänner, även om jag inte har haft möjlighet att delta i internationella event på grund av att hockeyn tagit mycket tid.

Florence Schelling i sin hockeymundering under OSFlorence Schelling är född och uppvuxen i Schweiz, men när det blev dags för vidare studier så bestämde hon sig för att ta sin bachelor i business administration i Boston, USA, där hon spenderade fem år, innan hon hamnade i Linköping. Att studera i Sverige blev en omställning sett till de universitetserfarenheter hon bar med sig från USA.

- Det är en stor skillnad att studera i Sverige, jämfört med USA. Där bor du på campus och delar rum med andra studenter och läser flera kurser parallellt. Här i Sverige tar du en kurs i taget, under ett antal veckor, för att sedan påbörja en annan kurs. Här är också relationen mellan studenter och lärare mer avslappnad. I USA hade man bara kontakt med sin professor under kontorstid, här kan jag skicka ett sms om att jag behöver hjälp när som helst på dagen, och kan förvänta mig att få ett svar.

En annan märkbar skillnad är hur man som student tilltalar sin lärare.

- I Schweiz till exempel kallar man aldrig sin professor vid förnamn, vilket man gör här. Kommer jag tillbaka dit och gör det så kommer de att titta konstigt på mig. Det är ett mycket närmare avstånd mellan student och lärare här, säger hon.

Florence Schellings masterprojekt sker i samarbete med Stanford university i USA, och Saab. På Stanford finns en kurs som heter ME310, där studenterna, tillsammans med studenter från andra ledande globala universitet, tar sig an design innovation challenges, posed by global corporations. För Florence Schelling innebär det att få flera samarbeten att flyta samtidigt, dels med gruppen i Linköping, och dels med gruppen på Stanford, vilket är en utmaning sett till tidsskillnaden.

- När vi arbetar med projektet sover de, och vice versa, men vi löser det med sena Skypesamtal. Det uppdrag vi fått av Saab är att hitta lösningar på hur man ska kunna evakuera och trygga jordbävningsoffer i svårtillgängliga terränger. Vi utvecklar tält som skiljer sig från de som finns på marknaden idag, och utvecklar idéer på hur de ska kunna skickas till specifika områden med till exempel drönare, säger hon.

Florence Schelling läser en bok i universitetsbiblioteket Foto: Peter ModinUnder sina år i Linköping har Florence Schelling, förutom att studera, hunnit skaffa sig sin egen overall, och blivit utsedd till Årets målvakt av Svenska damhockeyligan, SDHL, och de två åren på Linköpings universitet har givit Florence Schilling många nya erfarenheter och kunskaper.

- Det är ett forskningsbetonat universitet, och jag har lärt mig, inte bara att göra egen research utifrån forskning, utan också att samarbeta i grupparbeten på ett sätt som jag tidigare inte är van vid. Det är mycket värdefullt, inte minst när det kommer till det slutprojekt jag nu arbetar med.

Vad kommer hon då att minnas mest från sin tid vid LiU?

- Jag är ganska säker på att jag kommer att sakna det svenska fikat. Egentligen är jag inte en kaffeperson, men fikakulturen här i Sverige är så stark. I Schweiz är det inte så, där börjar man kl 08 på morgonen, äter lunch vid 12, och slutar sedan kl 17. Antar att jag har vant mig vid fikakulturen efter mina tre år här, säger hon med ett leende.

Fotnot: den 31 maj meddelade Florence Schelling på sina sociala medier att hon lämnar ishockeyn för gott, för att påbörja ett nytt kapitel i livet: Florence Schelling lämnar ishockeyn