06 april 2020

Det är många lärare som är borta under pandemin och ont om vikarier ute på skolorna i Norrköping. Kommunen bad LiU om hjälp och ett 60-tal lärarstudenter ställde upp direkt.

Kateder med böcker, ett äpple, pennor och bokstäver
Fotograf: Element5 Digital / Unsplash

Fanny Liljegren är en av de lärarstudenter som idag hjälper till ute i skolorna i Norrköping.
– Först tänkte jag, wow, vilken erfarenhet att som student få prova på det yrke man valt att utbilda sig till. Det känns också jättebra att få hjälpa till och göra nytta där jag kan, säger hon.

Fanny läser till ämneslärare med inriktning på gymnasiet, men denna dag undervisar hon elever i årskurs 7-9 på Vikbolandsskolan.

– Vi studenter har varit jättevälkomna och skolorna är väldigt tacksamma över att vi är där. Det märktes från det att vi klev in genom dörren, säger Fanny Liljegren.

Fanny Liljegren är en av de lärarstudenter som hjälper till ute i skolorna. Foto: privatDen stora utmaningen för Fanny är att hantera känslan av att inte räcka till, behovet är så stort. Att komma in som ny innebär också att man behöver sätta sig in i hur lärarna jobbar och hur deras lektioner brukar vara uppbyggda.

– Jag får förberedda lektionsplaneringar och upplägg från de ordinarie lärarna och jag hjälper eleverna så gott jag kan med de kunskaperna jag har. Man får göra det bästa av situationen, säger Fanny Liljegren.

Varje dag ser Norrköping kommun över personalbehovet för nästkommande dag. Rektorerna rapporterar dagligen in om läget är grön, gult eller rött. Rött läge innebär att läget är akut och hjälp behövs. Vid gult är läget ansträngt, men skolan klarar ut situationen tillfälligt.

– Andel sjuka barn och andel sjuk personal går inte hand i hand. På en skola där alla barn är på plats kan hälften av lärarna vara sjuka, säger Kajsa Andersson Lundblad, forsknings- och utvecklingschef på Norrköpings kommun.

Stort gensvar från studenterna

Det stora behovet av vikarier har gjort att kommunens vikariepool inte räcker till. Det gick ut en förfrågan till LiU och lärarstudenterna.

– Vi fick stort gensvar. Det var 60 personer som svarade direkt, säger Kajsa Andersson Lundblad.

Koordinatorerna för VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på Norrköpings kommun fick i uppdrag att samordna hjälpen från lärarstudenterna tillsammans med vikariebanken.

– VFU-koordinatorerna är helt fantastiska. De känner studenterna, vet vad de kan och studenterna känner till dem. Det är ett bra samarbete, även för framtiden.

Det är tack vare samarbetet med LiU och VFU-koordinatorerna som uppdraget har lyckats så bra, avslutar Kajsa Andersson Lundblad.

Sök en lärarutbildning och gör skillnad

Senaste nytt från LiU

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.