06 april 2020

Det är många lärare som är borta under pandemin och ont om vikarier ute på skolorna i Norrköping. Kommunen bad LiU om hjälp och ett 60-tal lärarstudenter ställde upp direkt.

Kateder med böcker, ett äpple, pennor och bokstäver
Fotograf: Element5 Digital / Unsplash

Fanny Liljegren är en av de lärarstudenter som idag hjälper till ute i skolorna i Norrköping.
– Först tänkte jag, wow, vilken erfarenhet att som student få prova på det yrke man valt att utbilda sig till. Det känns också jättebra att få hjälpa till och göra nytta där jag kan, säger hon.

Fanny läser till ämneslärare med inriktning på gymnasiet, men denna dag undervisar hon elever i årskurs 7-9 på Vikbolandsskolan.

– Vi studenter har varit jättevälkomna och skolorna är väldigt tacksamma över att vi är där. Det märktes från det att vi klev in genom dörren, säger Fanny Liljegren.

Fanny Liljegren är en av de lärarstudenter som hjälper till ute i skolorna. Foto: privatDen stora utmaningen för Fanny är att hantera känslan av att inte räcka till, behovet är så stort. Att komma in som ny innebär också att man behöver sätta sig in i hur lärarna jobbar och hur deras lektioner brukar vara uppbyggda.

– Jag får förberedda lektionsplaneringar och upplägg från de ordinarie lärarna och jag hjälper eleverna så gott jag kan med de kunskaperna jag har. Man får göra det bästa av situationen, säger Fanny Liljegren.

Varje dag ser Norrköping kommun över personalbehovet för nästkommande dag. Rektorerna rapporterar dagligen in om läget är grön, gult eller rött. Rött läge innebär att läget är akut och hjälp behövs. Vid gult är läget ansträngt, men skolan klarar ut situationen tillfälligt.

– Andel sjuka barn och andel sjuk personal går inte hand i hand. På en skola där alla barn är på plats kan hälften av lärarna vara sjuka, säger Kajsa Andersson Lundblad, forsknings- och utvecklingschef på Norrköpings kommun.

Stort gensvar från studenterna

Det stora behovet av vikarier har gjort att kommunens vikariepool inte räcker till. Det gick ut en förfrågan till LiU och lärarstudenterna.

– Vi fick stort gensvar. Det var 60 personer som svarade direkt, säger Kajsa Andersson Lundblad.

Koordinatorerna för VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på Norrköpings kommun fick i uppdrag att samordna hjälpen från lärarstudenterna tillsammans med vikariebanken.

– VFU-koordinatorerna är helt fantastiska. De känner studenterna, vet vad de kan och studenterna känner till dem. Det är ett bra samarbete, även för framtiden.

Det är tack vare samarbetet med LiU och VFU-koordinatorerna som uppdraget har lyckats så bra, avslutar Kajsa Andersson Lundblad.

Sök en lärarutbildning och gör skillnad

Senaste nytt från LiU

Forskare undersöker vid en arkeologisk utgrävning.

Uråldriga frön ger ledtrådar om förändrat klimat

Spår som dolts i jorden i över 5 000 år har mycket att berätta. De ger ledtrådar om hur människor och maten de odlade påverkades när klimatet förändrades - kunskap som kan hjälpa oss att anpassa oss till förändringar nu och i framtiden.

Porträtt (Erik Lindahl).

Sveriges infrastruktur för superdatorer får ny ledning

Professor Erik Lindahl blir ny föreståndare för Nationell akademisk infrastruktur för superdatorer i Sverige, NAISS, den mest använda forskningsinfrastrukturen i landet. Han betonar behovet av fortsatt utbyggnad av datakraften i Sverige och Europa.

Porträtt (Amy Loutfi).

Amy Loutfi ny programdirektör för WASP

Professor Amy Loutfi blir ny programdirektör för forskningsprogrammet Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – WASP. Hon efterträder LiU-professorn Anders Ynnerman som går in i rollen som styrelseordförande för WASP.