22 mars 2019

Medan andra lärosäten drar ned på sina internationella civilekonomutbildningar gör LiU tvärt om. Sedan flera år finns flera inriktningar mot moderna språk och i höst startar en helt ny inriktning mot engelska. ”Det bästa av två världar”, säger den ansvarige.

Henrik Nehler är programansvarig för civilekonomutbildningarna på LiU. Foto: Mikael Sönne

Unik utbildning på LiU

Under senare år har samtliga svenska universitet, förutom LiU, lagt ner sina civilekonomprogram där studenterna läser främmande språk och studerar ekonomin i det aktuella språkområdet. Det som fortfarande finns är några ekonomutbildningar som hålls helt på engelska.

Linköpings universitet har däremot tre internationella inriktningar – spanska, tyska och franska – och startar i höst en fjärde i engelska med 25 platser. Sammanlagt finns då 105 studieplatser på ekonomutbildningarna med främmande språk.

- Under många år har intresset för främmande språk minskat, men nu tror vi att pendeln håller på att svänga, säger Henrik Nehler, programansvarig för LiU:s civilekonomprogram.

Efterfrågan i näringslivet

- Både EU, svenska regeringen och handelskammare betonar hur viktigt det är med studenter som är duktiga på språk. Och näringslivet skriker efter den här kompetensen.

På den nya utbildningen kommer studenterna läsa totalt 34 poäng fackspråk med inriktningen att kommunicera på engelska. I det ingår både fördjupning i språkområdets ekonomi samt interkulturella moment. En termins studier utomlands är obligatoriskt med möjlighet till ytterligare en termin det tredje året. Under utlandsstudierna läser studenterna ekonomikurser på engelska.

Under fjärde året väljer studenterna inriktning mot till exempel, strategi marknadsföring, ekonomistyrning, redovisning, entreprenörskap, finansiell ekonomi eller ekonomisk analys. Därefter finns möjlighet att läsa ytterligare ett år för en tvåårig mastersexamen.

Utbildning med stort mervärde

Henrik Nehler menar att utbildningen är en utmärkt möjlighet för studenter med språkintresse.

- Att bara vara duktig på språk är kanske inte den enklaste vägen fram på arbetsmarknaden. Däremot blir språk i kombination med en yrkesutbildning en väldigt kraftfull kombination. Och det får man här.

Vilka jobb kan studenterna hoppas på?

- Generellt är arbetsmarknaden väldigt god. De här studenterna kan söka samma jobb som alla andra civilekonomer, till exempel på stora banker, konsult- och revisionsbolag, och dessutom söka sig utomlands till globala företag och organisationer. De har ännu mer att välja på.

Bra start på ansökningarna

Med 3297 sökande (varav 703 i första hand) var civilekonomutbildningen den allra mest populära utbildningen på LiU förra året. Henrik Nehler tror att också det engelska programmet kommer väcka stort intresse. Kanske kan det bli det mest sökta programmet per plats.

- Jag har kikat lite på ansökningssiffrorna och det ser bra ut. Kan vi nå en tredjedel av civilekonomprogrammet vore det fantastiskt bra, säger han.

Ansökningstiden för läsåret 2019/2020 går ut 15 april.

Läs mer om civilekonomutbildningen