30 januari 2018

För några år sedan blev mobilspelet Smash Hit en dundersuccé. Spelet har laddats ner av 150 miljoner unika användare världen över, och en av männen bakom succén är LiU-alumnen Dennis Gustafsson, som gjort karriär inom spelbranschen.

– Det är en mäktig känsla. I USA har tio procent av de som har möjlighet att ladda ner spelet gjort det, och det är svårt att ta in, säger Dennis Gustafsson, som är på besök i Linköping för att föreläsa om sin karriär inom spelbranschen.

Det har nu gått närmare tjugo år sedan han påbörjade sin utbildning till ingenjör med inriktning medieteknik vid Linköpings universitet.

– På den tiden var det bara Linköpings universitet som erbjöd den utbildningen, och jag var den första kullen. Utbildningen innehöll allt det jag var intresserad av, som till exempel programmering, ljud, bild och spelutveckling.

Efter sin examen startade Dennis Gustafsson, tillsammans med två studiekamrater, företaget Meqon, som utvecklade och sålde simuleringsteknik till spelföretag. Genom att utveckla fysiksimuleringen i spel startade karriären, och efter ett par år köptes företaget upp av ett amerikanskt bolag. Dennis Gustafsson arbetade kvar, men lämnade några år senare Sverige för San Fransisco, där han hjälpte till med uppstarten av en amerikansk filial till det svenska företaget SCISS.

– Efter ett tag kände jag att jag ville tillbaka till spelbranschen, och började knåpa på egna projekt. Jag frågade en gammal kompis om han ville göra ett spel med mig, det ville han, och 2010 startade vi företaget Mediocre.

Det första spelet Mediocre släppte hette Sprinkle, och det gick ut på styra en brandbil och släcka eldar. Spelet, som blev mycket populärt, låg på flera topplistor, och Dennis Gustafsson och hans kollega kunde sluta sina ordinarie jobb för att ägna sig åt spelutveckling för det egna företaget på heltid.

– Vi hamnade precis rätt i tid, det var ingen som då visste hur stort det skulle bli med mobilspel. Det vi har valt att göra är att satsa på kvalitet, vilket innebär att vi kanske inte släppt så många spel, men de som släppts har vi finputsat länge på.

Att lägga ner mycket tid på slutfinishen är ett av de råd Dennis Gustafsson vill ge de som själva vill satsa på en karriär inom spelbranschen.

– Folk i allmänhet släpper spel för tidigt, och glömmer att man kan putsa hur mycket som helst. Mitt tips är att inte vara för ivrig, för man har bara en chans att släppa sitt spel, och gör man fel är det kört. Jag tror också att vi valde rätt betal-modell, där vi erbjudit ett gratisspel med  bara en möjlighet till köp i appen.  Det bästa är att gå sin egen väg, och hitta en unik nisch, för kopior på redan existerande spel blir aldrig bra, säger han.

Trots sina framgångar, med sex släppta spel bakom sig, har företaget nu valt att sätta stopp för ytterligare mobilspel. Dennis Gustafsson arbetar idag med ett annat projekt, ett fysiskt spel som utspelar sig på ett simulerat kärnkraftverk.

– Det är en kombination av arkadspel och escape room. Vi har byggt upp en panel som motsvarar kontrollrummet i ett kärnkraftverk, och satt dit reglage, skärmar och knappar. I rummet finns en telefon som ringer, och på en videofilm ser man vad som händer i kärnkraftverket. Den typen av fysiskt spelande växer, men kommer inte att ta över spelmarknaden, för det finns inte någon ekonomi i det. Däremot så har arkadspel och fysiska maskiner fått ett uppsving. Eftersom allt blivit så digitalt så har det blivit retro, säger han.

Foto: Emil Malmborg

Spel av Mediocre