02 april 2019

I 25 år har studenter på kognitionsvetarprogrammet arrangerat en årlig konferens om människan och tekniken. Årets tema är att kvalitetssäkra framtiden genom att förstå både människa och maskin.

– Det finns väldigt mycket som görs för att anpassa framtidens teknik till människan. Vi vill visa upp det. Alla talare antingen forskar kring eller jobbar med de frågorna, säger Sofie Forsberg, en av arrangörerna bakom konferensen den 9 april.
Konferensen heter KVIT, det står för kognitionsvetenskap och informationsteknologi.
– Alla som är intresserade av människa och teknik-interaktion är välkomna. I år har vi ett stort fokus på AI, artificiell intelligens. Det finns en hel del rädsla kring AI, det är därför viktigt att visa hur vi kan förstå tekniken bättre för att på så sätt minska rädslan, säger Sofie Forsberg som läser kognitionsvetenskap.
Under dagen hålls flera föredrag och workshops. Talare är bland annat Ashkan Fardost, debattör inom framtid, människa och teknik, Peter Gärdenfors, den första kognitionsvetenskapliga professorn i Sverige och Jenny Skog, kognitionsvetare på Saab som utvecklar kontrollpanelen i JAS Gripen-plan.
– Jenny Skog kommer att berätta om designprocessen och hur de jobbar för att stötta människan vid kontrollpanelen. De designar en produkt som måste fungera för människor i väldigt pressade och stressade situationer.
Med på konferensen är även Karin Eklund och Ida Borestein från det globala teknikutvecklingsföretaget Semcon.
– De ska ge ett kvinnligt perspektiv på designproblematiken. Under många år har produkter utvecklats av och för vita män. Ida och Karin vill utveckla produkter som passar alla övriga målgrupper. De har till exempel utvecklat en dragkrok där det inte behövs handkraft för att koppla på den på en bil.
Konferensen hålls på Kårhuset Kollektivet i Linköping och arrangörerna siktar på 300 åhörare.
– Vi ser ett stort intresse från de lokala företagen som vill veta mer om kopplingen mellan människa och teknik för att sedan kunna dra paralleller till vad de själva gör. De inser att de måste vara användarcentrerade för att stå sig i konkurrensen, säger Sofie Forsberg.
Medarrangörer i år är studenter från Grafisk design och kommunikation.
KVIT