19 april 2018

Hur många pingisbollar kan man sätta i en papperskorg på tre minuter? Det var ett av momenten under regionssemifinalerna av Teknikåttan, där deltagande klasser fick se hur deras egentillverkade katapulter stod sig i konkurrensen.

Teknikåttan 2018 pågår med deltagande lag

Drygt 50 000 åttondeklassare från hela landet deltar i den årliga tävlingen Teknikåttan, där de får visa prov på sina kunskaper inom teknik och naturvetenskap. Tävlingen, som hölls första gången 1993 vid Linköpings tekniska högskola, arrangeras idag av elva lärosäten i Sverige.

– Syftet med tävlingen är att den ska ge en inspiration till att lära sig mer om teknik och naturvetenskap, och att höja intresset för de ämnena hos högstadieelever, säger Åsa Kärrman, regional projektledare för Teknikåttan.

Till årets regiontävling fick klasserna tre deluppgifter; att konstruera en bollkastare, att konstruera en kod för kommunikation och producera en blogg där arbetet med de två konstruktionsuppgifterna beskrivs. Dessutom fick de under tävlingen visa prov på sitt vetande under ett kunskapsprov.

Bild på eleverna som vann regionsfinalen – Eleverna är duktiga och engagerade, och vi har fått ta del av mycket kunskap idag. Det har varit kul att se hur de tagit sig an uppgiften med att skapa en bollkastare, vi såg konstruktioner med allt från mjölkpaket till luftpumpar, säger Åsa Kärrman.

I regionsfinalen stod klass 8S från Berzeliusskolan (Linköping), klass 8C från Sjöängsskolan (Askersund), och klass 8C från Skolgårda skola (Motala) mot varandra, och fick svara på varierade frågor om teknik och naturvetenskap. Efter en jämn kamp blev det slutligen Berzeliusskolan som stod som vinnare, och därmed klara för rikstävlingen. Ett sista överraskningsmoment var, att även skolan som hamnade på andra plats, Sjöängsskolan, får en chans under rikstävlingen.

Vinnarna var, enligt sig själva, både chockade och glada över vinsten.

– Vi visste inte hur vi skulle förbereda oss för tävlingen, och har egentligen inte tränat alls. Det vi har gjort är att vi har tittat på förra årets tävling, säger Evelina Waller.

I vinnarlaget har alla matte och naturvetenskap som spetsämnen i skolan, och de planerar att studera vidare inom de ämnesområdena även i framtiden. Kanske blir det vid Linköpings universitet?

– Absolut, det är nära så det kan absolut bli aktuellt, säger Alma Floreby.

Rikstävlingen avgörs den 23 maj i Flygeln i Norrköping. Då möts vinnarna från respektive region. Vinnarna i semifinalerna möts sedan i själva finalen där de förutom svårare frågor och knepigare uppgifter får tävla om prispengar.