05 september 2019

Musik, föreläsningar, guidade turer och experimentverkstad. En intensiv och välbesökt invigningsvecka är över och Studenthuset kan vid det här laget anses som mycket väl invigt.

Studenter och ballonger i Studenthusets entréplan.
Magnus Johansson
Startskottet för invigningsveckan gick på fredagen då den officiella bandklippningen skedde. Eller som i det här fallet, banduppknytningen vilken gjordes gemensamt av rektor Helen Dannetun och LiU-alumnen tillika jämställdhetsminister Åsa Lindhagen.

Anneli Friberg, UniversitetsbiblioteketAnneli Friberg, universitetsbiblioteket Foto Magnus JohanssonOch det var bara början. Under den fortsatta veckan fanns omkring hundra olika aktiviteter att välja mellan. Anneli Friberg på Universitetsbiblioteket, som har sin verksamhet i Studenthuset, har varit med både i planeringen av en del aktiviteter och själva genomförandet, hon har varit föreläsare, guide och moderator.
- Det har varit intensiva och välbesökta dagar. Men det roligaste i veckan har nog varit att se den aktivitet, skaparglädje och nyfikenhet som fanns i DigiMaker. Här kunde man själv prova på saker som att resa klimatsmart med VR, greenscreen och 3D-skrivare eller bara bygga med Lego. Universitetsanställda med sina barn, studenter och allmänhet - DigiMaker lockade alla sorters besökare.

Tanke och funktion

Öppet hus Studenthuset 20190831. Arkitekterna Linda Mattsson och Ola Strandell.Linda Mattsson, arkitekt White Arkitekter Foto Magnus JohanssonUnder helgen var Studenthuset öppet för allmänheten. Då fanns White Arkitekter och Akademiska Hus på plats för att guida i huset och berätta om klimat- och återbrukstankar, arkitekturen och idéerna bakom.
- Det är roligt och väldigt givande att få träffa allmänheten och förmedla kunskapen om kvalitet i byggmiljö, sa Linda Mattsson, en av arkitekterna. Det är vi arkitekter inte så vana vid. Estetik är kunskap, inte bara tyckande. Det finns en tanke och funktion bakom varje detalj i en byggnad.

Veckan var också full av olika föreläsningar. De stora dragplåstren var Per Jensen, professor i etologi som pratade om ”Hunden – forskarens bästa vän”, och universitetslektor Fredrik Heintz som pratade om ”AI berör oss alla”.
Det var också under invigningsveckan som nomineringen till Sveriges största lärarpris öppnade. Bakom priset står professor emeritus Ingemar Ingemarsson som fanns på plats i Studenthuset och berättade om priset.

Öppet hus Studenthuset 20190831. Samuel Sandberg och Camilla Smedberg.Samuel Sandberg från TV-programmet Smartare än en femteklassare intervjuas under invigningsveckan Foto Magnus JohanssonBlivande biologilärare

En som kom för att lyssna till Per Jensen var en inte helt obekant person, i alla fall inte om man tittat på TV-programmet ”Smartare än en femteklassare”. Samuel Sandberg är, som numera går i sjätte klass, är väldigt intresserad av biologi och fick under programmet hjälpa de tävlande att svara på biologifrågor.
- Jag vill gärna bli biologilärare och då kan jag tänka mig att plugga här på LiU, sa Samuel Sandberg efter att han lyssnat på Per Jensens föreläsning.

Elisabeth Ingo spikar sin avhandling i StudenthusetElisabeth Ingo spikar sin avhandlingDen första avhandlingen spikades också upp i Studenthuset under invigningsveckan. Det fanns visserligen inte med som en programpunkt men är väl värd att uppmärksamma. Det var Elisabeth Ingo, doktorand vid Institutet för handikappvetenskap och Linnécentrum HEAD, som spikade sin avhandling ”Climbing up the hearing rehabilitation ladder”.

Under hela veckan har universitetets många olika kör- och musikensembler sått för underhållningen. Från balkongen ovanför Infocenter har strömmat både körsång från damkören Linnea och Chorus Lin och Linköpingsstudentsångare och musik från Linköpings Akademiska Orkester.

Var är biblioteket?

Studenter i Studenthuset under invigningsveckan Foto Magnus Johansson- Den vanligaste frågan jag fått under veckan har nog varit: Var är biblioteket? Människor förväntar sig nog att det ska vara i en särskild lokal, men hela tanken med huset är ju att gränserna mellan olika verksamheter i huset ska vara flytande, säger Anneli Friberg. Jag svarar att den biblioteksspecifika delen av huset börjar på plan tre och uppåt. Och merparten av boksamlingen finns i det öppna bokmagasinet på plan 1.
- Det var också roligt att se hur visningarna fylldes på, fler och fler anslöt sig under visningarnas gång. Men det som sticker ut är ändå aktiviteterna i DigiMaker, trots att det samtidigt pågick välbesökta föreläsningar.