14 juni 2019

En ny typ av ventilation är ofta både bättre och billigare än de system som är mest vanliga i dag. Men det finns nackdelar. Det visar en ny doktorsavhandling vid Avdelningen för energisystem.

man på linköpings universitetUlf Larsson är avdelningschef vid Högskolan i Gävle och har disputerat på en avhandling om ventilation vid LiU. Foto: Mikael SönneOlika typer av ventilation

I avhandlingen On the performance of stratified ventilation jämför forskaren Ulf Larsson så kallade stratifierade ventilationsdon med traditionella omblandningssystem. Stratifierad ventilation har funnits på marknaden i 10-20 år och bygger på att kall luft släpps in i rummet och genom gravitationen först sjunker nedåt för att därefter värmas och stiga uppåt.

De vanligare omblandningssystemen innebär i stället att frisk luft med hjälp av fläktar trycks in i rummet och blandas med den befintliga luften.

doktorsavhandling
- Under förutsättning att stratifierade system används på rätt sätt är de både energisnålare och bättre på att transportera bort föroreningar i luften. Den upplevda komforten är mer likvärdig med oblandninsgsystem, säger Ulf Larsson och lägger samtidigt in en liten brasklapp.

- Jag har undersökt ventilationen i sex olika kontorsrum. Det säger egentligen ingenting om andra lokaler, som till exempel gymnastiksalar eller biosalonger. Det behövs mer forskning.

Samarbete med företag

Nackdelen med stratifierad ventilation är att den är lätt att störa. Kraften när luften släpps ut i rummet är liten vilket gör den känslig för möbler och rörelser i rummet. En lämplig lokal är just kontor; fast möblemang och stillasittande människor.

- Jag har arbetat tillsammans med flera ventilationsföretag, som efter hand anpassat flera av sina produkter. Så jag tror att forskningen får praktisk nytta, säger Ulf Larsson.

Avhandlingen innehåller också en jämförelse inom gruppen med stratifierade ventilationsdon. Där är de renodlat stratifierade systemen något mer effektiva än de hybridsystem som kombinerar stratifiering och omblandning. Hybridsystemen är annars nyast på marknaden och mindre känsliga för rörelser och möbler samtidigt som de behåller en stor del av fördelen med stratifierad ventilation.

- Komforten och energiförbrukningen var ungefär densamma. Och skillnaden i effektivitet var mindre än i jämförelsen med de renodlade omblandningssystemen.

ritning av provrum för ventilationEn skiss av ett av kontorsrummen som finns med i undersökningen.

Metodmässigt har Ulf Larsson använt både numeriska och experimentella analyser. Han jobbar till vardags som chef för Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik vid Högskolan i Gävle. Avhandlingsarbetet har dock varit kopplat vid Linköpings universitet.

Varför är ventilation så spännande?

- 90 procent av våra liv tillbringar vi i ventilerade utrymmen inomhus. Så det är knappast helt oviktigt, svarar han.

Ulf Larssons doktorsavhandling läggs fram fredagen 14/9 2018. Huvudhandledare är professor Bahram Moshfegh vid Avdelningen för energisystem.

Här finns avhandlingen