22 oktober 2018

Det blir fullt hus på Populärvetenskapliga veckan den 23-25 oktober. För nyfikna blir det ingen lätt sak att välja mellan Trump, internetdroger, saboterade grupparbeten eller gym för celler. LiU-forskarna ställer upp med 47 olika seminarier.

Donald Trump svär presidentedenRedan i maj gick inbjudan till årets Populärvetenskapliga vecka ut. Och redan samma dag var föreläsningarna till den första av de tre dagarna fulltecknade, inte långt därefter stängdes möjligheten att anmäla sig till de två återstående dagarna ned.

- Populärvetenskapliga veckan på LiU har ett gott rykte och den behöver knappt marknadsföras. Många lärare återkommer år efter år med nya klasser, det är fantastiskt. Men vi kan inte ta emot fler än 800 gymnasieelever per dag, sedan är det stopp, säger Jenny Ahlgren, projektledare och kommunikatör på filosofiska fakulteten. 2 400 gymnasister på väg till LiU - här finns alla möjligheter att väcka nyfikenhet på universitetsstudier och forskning. Popveckan visar inte minst på spännvidden i LiU:s forskning. Föreläsningarna är anpassade för målgruppen, andra- och tredjeårsgymnasister.

Stor spridning på ämnen

På en halvtimme hinner besökarna få reda på en hel del.
Varför det är bra att frysa en timme om dan, till exempel.
Eller att de som velar om frukostpålägget kan ta hjälp av matematiken.
Hur en it-attack fungerar kan också vara bra att känna till, likaså att lastbilsmotorer skrotas för något fel - trots att 80 procent av delarna kan återanvändas.
Och få vet väl att maskiner, så små att vi inte ens kan se dem med blotta ögat, inte längre tillhör den diffusa framtiden.
Donald Trump och människans kumpan hunden har också kommit med på ett hörn - dock inte på samma.
USA:s president står i fokus på två seminarier som tar upp Trump och klimathotet respektive det kristna inflytandet - Gud, Trump och hatkärleken till USA.
Programmakarna på fakulteterna har verkligen lyckats med att göra ett program som borde locka de flesta.

Lunchmässa i Colosseum

Jenny Ahlgren, Julia Michailoff Foto Gunilla PravitzÅrets upplaga är den 16:e i ordningen, den hålls samlat i C-huset på Valla och 47 föreläsningar fördelat på tre dagar står på programmet.
Första och sista dagen är vikt åt naturvetenskap, teknik, data och medicin. Mellandagen den 24 oktober handlar föreläsningarna på en halvtimme om samhälle, ekonomi, beteendevetenskap och humaniora.

Vid lunchtid varje dag blir det mässa i Colosseum i C-huset, där studentorganisationer, forskare och doktorander berättar om sina verksamheter och forskningsprojekt.
- Ett tjugotal utställare medverkar, säger mässansvariga Julia Michailoff, som har en färsk examen från kognitionsvetenskapen och basar över en projektgrupp på fyra studenter.
Såhär en vecka innan mässan drar igång är det mycket som måste kollas; från utställningsbord som bör finnas på plats i Colosseum till all teknik som ska fungera.

Seminarierna i C1 kommer att spelas in av UR Samtiden.

Programmet för Populärvetenskapliga veckan