02 mars 2020

Coronaviruset sätter stopp för möbelmässan i Milano, Salone del Mobile, som skjuts fram till 16-21 juni. Därmed missar ett 20-tal studenter från Malmstens LiU chansen att nu i april visa upp sig på en internationell arena.

Presskonferens i Milano, Salone del Mobile flyttas fram till juni 2020.
Presskonferens på Salone del Mobile
– Vi får väl hoppas på att få fira midsommar i Milano istället, säger Léo Johannsson, avdelningschef på Malmstens Linköpings universitet.

– Alla här har stor förståelse för de vidtagna åtgärderna. För några av våra studenter kan det få ekonomiska konsekvenser, de är osäkra på att om de får tillbaka sina utlägg för flygbiljetter de redan köpt.

Malmstensstudenterna har nu i många år deltagit i möbelmässan i Milano, som är en av världens största med knappt 3000 utställare och fler än 300 000 besökare.

För avgångsstudenterna innebär det ett unikt tillfälle att få ställa ut och presentera sina produkter på en internationell arena redan under studietiden. Och för universitetet ger mässan en betydelsefull möjlighet att marknadsföra de högkvalitativa utbildningarna i möbeldesign, möbelsnickeri och möbeltapetsering.

I samband med mässan pågår designveckan Fuorisalone. Enligt planerna skulle studenterna från Malmstens LiU, tillsammans med studenter från Beckmans och Konstfack, presenterat sina produkter på Svensk Forms utställning Swedish design movement.

Bakom den satsningen står förutom Svensk Form också Sveriges Arkitekter och den är en del av det statliga Designprogrammet.

Léo Johannsson i Studentuset och i stolen Honken, formgiven av Malmstensalumnen Stefan Borselius.– Mässan i Milano betyder mycket för studenterna som är med. De är på plats mitt bland världens största möbeldesigners och får en massa nya intryck med sig hem. Inte minst har det visat sig att resan svetsar samman dem som grupp. De studenter som deltagit tidigare år har ofta behållit kontakterna med varandra och ibland sedan också börjat jobba ihop, säger Léo Johannsson.

För honom som lärare i möbeldesign betyder mässan också återseende av malmstensalumner.

– Det händer hela tiden. Man blir så glad över att möta så många av våra studenter som efter utbildningen på Malmstens LiU blivit erkända designers.

För Malmstens Linköpings universitet har Coronaviruset inneburit ännu ett avbräck.

– Vi har ett samarbete med International University i Japan och skulle haft besök av en lärare därifrån. Men på grund av coronautbrottet har den japanska universitetsadministrationen ställt in resor, vi hoppas på att det besöket kan bli av senare istället, säger Léo Johannsson.