21 augusti 2019

Miljö och hållbarhet har varit en ledstjärna för Studenthuset redan från idéstadiet. Det innebär också återbruk av möbler. Närmare 1 500 olika möbler har fått ny design och nytt liv i Studenthuset.

Bokskåp målade i Studenthusets röda färg.
Foto: Per Wistbo Nibell

På plan 3 i Studenthuset står 13 gedigna bänkar i ekträ. De var i så bra skick att man kunde flytta över dem direkt från Campus Norrköping.
- Det är roligt när man märker att det lönar sig att köpa kvalitet, säger Tina Garherr på Fastighetsavdelningen som tillsammans med Sybille Heise ansvarat för möbleringen av Studenthuset.
- Att vi har ett så väl fungerande system för återbruk av möbler och kontorsutrustning har gjort att vi också återbrukar mer, säger Sybille Heise. Tidigare hade vi ingen kännedom om vad som fanns och vad man kunde göra med det.

Husets röda

Ett annat exempel på återbruk är det 20-tal skåp som används för beställda biblioteksböcker. Skåpen användes tidigare för att förvara mikrofilmer i. Nu har de lackats om i studenthusets karaktäristiska mörkröda färg och fått nya glasdörrar. Lås och gångjärn är samma som tidigare. Och det till hälften av kostnaden för nya skåp. Renoveringen har också gjorts av ett lokalt företag så inga långa transporter blev det heller.
- Inredningsarkitekten Petra Bergman ska ha en eloge, säger Tina Garherr. Hon har lagt jättemycket tid på att inventera Återbrukets lager och hon har verkligen öga för vad man kan göra med gamla möbler. Vi har lärt oss väldigt mycket av henne. Så skåpen var faktiskt Sybilles och min idé.

Vi vandrar uppåt i huset, till plan 4, 5 och 6 som till stor del består av läsplatser. Här finns 500, rätt slitna stolar i samma modell, återbrukade från bland annat Bomullsspinneriet i Norrköping, som universitetet lämnade i juni 2018, och som målats, lackats och klätts om i husets röda nyanser.
- Här sparade vi kanske inte så mycket pengar, säger Sybille Heise. Men stolarna hade troligen annars bara kastats.
Med de 142 blå stolar som nu finns i 17 grupprum gjorde man lite tvärtom. Det var olika modeller av stolar men som målats om i samma färg. Sen har man försökt blanda så många olika modeller som möjligt i varje rum. Renoveringen kostade 500 kronor/stol, en ny kostar uppemot 3 000 kronor.
DigiMaker har fått en stor yta i Studenthuset. Det är möblerat med återbrukade skrivbordshurtsar, labbstolar, garderober och skrivbordsstativ.
- I stort sett är allting här återbruk utom bordsskivorna, säger Sybille Heise.

Konferensstolar från 90-talet

Ett 20-tal läsbås från gamla biblioteket har målats om och fått ny skiva i slitstarkt material.
Och i ett mötesrum för medarbetare på plan 7 står 16 av totalt 54 omklädda stolar och ser ut som nya. Stolarna hämtades från Bomullsspinneriets konferensrum. De är troligen från 90-talet och var tidigare klädda i något ljusgrönt plysch-liknande tyg.
En hel del möbler har också flyttats med till Studenthuset i befintligt skick, till exempel stolar till personalrummet som hämtats från läsplatser i biblioteket i D-huset. Bara en enda ny stol behövde köpas in. Den kom först och stod helt ensam ett tag innan de andra flyttades över.
- Vi har jobbat så länge med det här i teorin och sett så många skisser att när möblerna nu står här blir det en nästan overklig känsla, säger Tina Garherr. Nu är det bara några felleveranser som återstår för oss att hantera.