18 november 2019

I förra veckan rekommenderade Linköpings universitet de 38 utbytesstudenterna i Hongkong att resa hem. De flesta har avvaktat den vidare utvecklingen, men i takt med att de allt mer eskalerande demonstrationerna har många valt att nu lämna Hongkong.

Bränder utanför Hongkongs polytekniska universitet
Hongkongs polytekniska universitet ockuperades av studenter, men är nu belägrat av polisen. Studenter sitter därför fast inne på campusområdet, enligt uppgifter från studentorganisationer. Foto THOMAS PETER THOMAS PETER

Artikeln har uppdaterats

– Efter de mejl vi skickade till studenterna i förra veckan svarade 28 av dem svarat att de kände sig trygga med sin situation och att de ville vänta med hemresan för att se hur de kan fullfölja sina studier på plats, säger Karin Gibson, enhetschef på Internationella enheten vid Linköpings universitet.

Men situationen har förändrats under de senaste dagarna och i nuläget (tisdag förmiddag svensk tid) har 23 LiU-studenter meddelat att de valt att lämna eller är på väg att lämna Hongkong.

Fast på ockuperat universitet

LiU har partneravtal med sju universitet i Hongkong, varav ett med Hongkongs polytekniska universitet som studenter sedan några dagar ockuperat. Enligt studentorganisationernas egna uppgifter är uppemot 700 studenter fast inne på Campusområdet som belägrats av kravallpolis.

Av de 38 utbytesstudenterna är det tio som läser just på Hongkong Polytechnic University, men nuläget är det ovisst om några av dem finns inne på det ockuperade området.

– Våra partneruniversitet försöker just nu att lösa situationen, bland annat genom undervisning on-line, säger Karin Gibson.

Studenter har fått nytt boende

Partneruniversiteten har även hjälp till att ordna nya boenden för studenterna i särskilt oroliga områden, i en del fall har de erbjudits boende på hotell.

Många utbytesstudenterna har ställt frågor till LiU per mejl och vill veta vad som kommer att hända om de inte får möjligheter att slutföra sina studier.

– Det kommer att bli individuella lösningar, men hur de ser ut kan vi inte ta ställning till förrän de återvänt till Sverige, säger Karin Gibson.

Hjälp med kostnaden för flygbiljetten

– De studenter som väljer att komma hem i förtid får lägga ut för flygresan själva. De som inte kan klara av den kostnaden just nu kan kontakta Falck Global Assistance. Kostnaderna kommer senare att täckas av den försäkring som tecknats för utbytesstudenter. Vi kommer att samla ihop deras skadeanmälningar till kammarkollegiet så de i efterhand får tillbaka sina utlägg, säger Karin Gibson.

Det svenska generalkonsulatet i Hongkong bjöd in studenterna till informationsmöte i fredags. Konsulatet har också dygnet-runt-service där de svarar på alla förekommande frågor från svenskar som befinner sig på plats.