30 augusti 2018

De första studenterna som ingår i det decentraliserade läkarprogrammet skall under våren 2019 ut till sina nya studieorter. I veckan invigdes nya lokaler i Kalmar – som är en av dessa huvudstudieorter.

Johan D Söderholm, dekanus vid Medicinska fakulteten, och Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsrådet i Kalmar, klipper bandet till nya lokaler på Länsjukhuset i KalmarJohan D Söderholm, dekanus vid Medicinska fakulteten, och Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsrådet i Kalmar, klipper bandet till de nya lokalerna på Länsjukhuset i Kalmar. Foto: Irene RydbergDet rör sig om lektionssalar, grupprum, studiearbetsplatser och nya lokalerna för ett Kliniskt träningscentrum, KTC som ligger på Länssjukhuset i Kalmar.

Dekanus Johan D Söderholm var på plats och klippte bandet till de nya lokalerna tillsammans med politiker från Landstinget i Kalmar län. Till en början rör det sig om runt 20 läkarstudenter som kommer att nyttja lokalerna. När väl alla terminer är på plats kommer antalet studenter att vara runt 100.

– Det är ett byggprojekt som pågått ett tag och det har investerats omkring 90 miljoner kronor för att kunna ta emot läkarstudenterna, säger Ingeborg Eriksson, tillförordnade landstingsdirektör till tidningen Östra Småland.

Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsstyrelsen kommenterar invigningen med att det ”är en av de största etableringarna som gjorts i vårt landsting de senaste decennierna”.

Fakta: Decentraliserade läkarprogrammet

Det nya decentraliserade läkarprogrammet innebär bland annat att den kliniska delen av utbildningen görs på fyra huvudorter för att säkerställa de kliniska placeringarna. De sex sista terminerna av utbildningen placeras studenterna vid någon av de fyra orterna Linköping, Norrköping, Kalmar eller Jönköping där det är meningen att de också ska bo. Här kommer både praktisk och teoretisk utbildning att ske. Allt med start från vårterminen 2019.

Relaterat innehåll