17 oktober 2019

Det är 70 procent av ingenjörsjobben som förmedlas via nätverk. Ett sånt nätverk kan vara examensarbetet. På Science Park Mjärdevi arrangeras exjobbsmässa för att matcha teknikföretagen i Mjärdevi med LiU-studenter.

Magnus Johansson

Lokalen är liten, temperaturen och ljudnivån hög. Under fyra timmar minglar 400 ingenjörsstudenter runt bland ett 25-tal Mjärdeviföretag som erbjuder examensjobb. Det är fjärde året i rad som Science Park Mjärdevi arrangerar exjobbsmässa tillsammans med studentkåren LinTek.
Exjobbsmässa Creactive. Gustav Leffler (tv) och Tor Palmqvist (th) Foto Magnus JohanssonTvå studenter i minglet är Gustav Leffler och Tor Palmqvist som båda läser sista året på programmet i innovativ programmering.
- Vi vet inte var man kan hitta exjobb och då är mässor ett bra sätt, säger Tor Palmqvist. Det borde finnas en hemsidesportal där man samlar exjobb. Man vill hitta ett intressant och kul exjobb, få ut något av det och lära sig något.
- Vissa företag säger redan nu att exjobbet kan leda till jobb sen, säger Gustav Leffler. Det kan också vara intressant med exjobb på ett mindre företag. Det blir mer personligt, man får göra mer och blir en del av projektet.

Expert och del av teamet

Ett sånt mindre företag är startup-företaget Luna Micro där Katrina Bengtsson är vd och den enda som arbetar heltid på företaget. Det var hennes forskningsgrupp på LiU som hittade en lösning på tyg som kan pumpa svett, i till exempel jackor och andra ytterplagg. Den som vill ha exjobb på Luna Micro kan få uppdraget att karaktärisera tyget och dess funktion eller göra elektroniken smidigare.
Exjobbsmässa Creactive. Katarina Bengtsson, Lunamicro. Foto Magnus Johansson- Exjobb i det här företaget innebär att man får stort ansvar och stor möjlighet att styra jobbet, man blir en del av teamet och samtidigt experten, säger Katrina Bengtsson. Men det kräver också en ganska driven person.
Hon ser en nära koppling mellan exjobb och jobb. Det är ett sätt att visa att företaget finns för att sen kunna rekrytera eller få in tillfälliga resurser i företaget.
- Startup-företagen finns inte alltid med i studenternas medvetande, säger Katarina Bengtsson.

Hitta medarbetare via exjobb

Science Park Mjärdevi ligger bara ett stenkast från Campus Valla. Ändå är det lätt att missa att här finns 400 teknikföretag, i olika storlekar.
- Det är lättare för de större företagen att synas, mindre företag har inte samma muskler, säger Anna Broeders på Science Park Mjärdevi. Vi behöver bygga broar mellan Mjärdevi och universitetet för att påminna om att många exjobb finns här. Resultatet av förra årets mässa blev närmare 25 matchningar mellan studenter och exjobb.
- Det är inte svårt för ingenjörsstudenter att få jobb, fortsätter Anna Broeders. Det är svårare för arbetsgivarna att hitta folk. Exjobb är ett bra sätt att få in nya medarbetare. Men egentligen skulle företagen behöva komma in tidigare än så i utbildningen.

Flest jobb genom nätverk

Exjobbsmässa Ceactive. John Kåberg, Sveriges Ingenjörer Foto Magnus JohanssonFackförbundet Sveriges ingenjörer erbjuder inga exjobb. Däremot ser de mässan som ett tillfälle att rekrytera och träffa medlemmar.
- Vi vet att omkring 70 procent av ingenjörsjobben går via kontakter i nätverk, säger John Kåberg, samordnare av studentverksamheten på Sveriges ingenjörer. Och det är vanligt att företagen sen rekryterar exjobbarna.
Teknikföretagen idag är angelägna om att snabbt få in studenterna. Och det första jobbet är ganska lätt att få, även om man inte tagit ut sin examen.
- Däremot är det svårare när man söker sitt andra jobb, säger John Kåberg. Då vill de gärna se att man har examensbevis. Utomlands är man ännu mer noga med det, att inte ha fullföljt en utbildning ses inte som något positivt.